خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

بیـن افطـار و سحـر زیـاد آب بنوشید

یک ساعت خواب بعدازظهر به حفظ انرژی و آب و املاح بدن کمک می‌کند و به ادامه بهتر روزه‌داری در ساعت‌های بعدی منجر می‌شود.




بیـن افطـار و سحـر زیـاد آب بنوشید

 

افراد بیمار برای روزه‌‌گرفتن قبل از آغاز ماه رمضان حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. برای برخی بیماران، گرفتن روزه از نظر شرعی اشکال دارد اما برای افراد سالم که هیچ بیماری خاصی ندارند، با توجه به ماه گرمی که رمضان امسال در آن آغاز می‌شود، چند توصیه کلی داریم:

 

 

در طول روز زیر نور آفتاب نروید

افراد سالم باید سعی کنند حتی‌الامکان در طول روز آب زیادی از بدنشان دفع نشود. به همین دلیل تا جای ممکن باید کمتر زیر نور آفتاب بمانند.

 

 

مصرف انرژی را کم کنید

دقیقا مثل روزهایی که هوا خیلی آلوده است و توصیه می‌شود فقط برای کارهای ضروری از خانه خارج شوید، هنگام روزه‌داری در روزهای گرم هم باید از کارهای غیرضروری چشم بپوشید. پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت به هیچ‌وجه صلاح نیست. بهتر است تا جای ممکن از وسایل نقلیه استفاده کنید. در طول روز نیز چند دقیقه‌ای را به استراحت و آرامش اختصاص دهید. یک ساعت خواب بعدازظهر به حفظ انرژی و آب و املاح بدن کمک می‌کند و به ادامه بهتر روزه‌داری در ساعت‌های بعدی منجر می‌شود.

 

 

مایعات فراوان بنوشید

از آنجا که روزه‌داران نمی‌توانند در طول روز چیزی بخورند، بهتر است فاصله بین افطار تا سحر به‌اندازه کافی مایعات بنوشند. البته لازم نیست میزان مایعات دریافتی هنگام افطار زیاد باشد زیرا معده و دستگاه گوارش را دچار مشکل می‌کند اما از زمان افطار تا سحر می‌توان به دفعات مایعات و آب نوشید.

 

 

• اگر مجبورید در محیط گرم کار کنید

برخی از افراد در مشاغل خاص مجبورند حتی در ماه رمضان در محیط‌های گرم به فعالیت خود ادامه دهند. پزشکانی که در محیط اورژانس با درجه حرارت بالا در حال فعالیت هستند یا رانندگان تاکسی و اتوبوس یا افسران محترم راهنمایی‌رانندگی، معمولا تعطیلی ندارند. خوشبختانه بدن این افراد کم‌وبیش با شرایط محیط وفق پیدا می‌کند و برخلاف آنچه تصور می‌شود، اختلالات بسیار شدیدی در اثر گرما و روزه‌داری در بدن یک فرد سالم رخ نمی‌دهد. توصیه‌های عمومی در حدی که قابل‌اجرا باشد به آنها پیشنهاد می‌شود. سیاست‌گذاران هم باید تا جای ممکن برای رفاه حال این افراد تدابیری بیندیشند.

 

 

• مراقب این علایم باشید:

برخی از احسا‌س‌ها در روزه‌داری کاملا طبیعی است مثلا احساس تشنگی، گرسنگی، خشکی دهان یا ضعف و خستگی زودرس به‌ویژه در روزهای اول ماه رمضان که هنوز بدن به روزه‌داری عادت ندارد، غیرطبیعی و نگران‌کننده نیست اما برخی علایم نشانه تاثیر منفی و شدید روزه‌ بر بدن است. در این صورت باید حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید روزه‌داری به صلاح است یا خیر؛ مثلا در سرگیجه‌های شدید، بی‌حالی در حدی که از انجام فعالیت‌های روزمره باز بمانید و با استراحت بهبود نیابید و حالت تهوع غیرطبیعی و ادامه‌دار و... گاهی افرادی که بیماری‌های خاص دارند نیز با گرفتن روزه با علایمی روبرو می‌شوند که در صورت بروز آنها باید روزه را افطار کنند؛ مانند دردهای قلب در مبتلایان به ناراحتی‌های قلبی، درد معده در مبتلایان به زخم معده و...











نظرات 1 + ارسال نظر
عاطفه یکشنبه 15 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:55 ق.ظ

سلام فاطمه جونم. به جون خودم من مایعات زیاد میخورم ولی بعدا به شرش گیر میکنم . خدایی روزه داری تو این گرما خیلی سخته. ولی دستت درد نکنه از توصیه های پزشکی خوبت

خواهش می کنم عزیزم. امیدوارم برات مفید باشه. زمان افطار ما رو از دعای خیرتون فراموش نکنین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد