خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

تأثیر عواطف و هیجانات در زندگی مشترک

افرادی که هیجانات مثبت بیشتری را ابراز می‌کنند از رضایتمندی زناشویی بیشتری برخوردار هستند، تنش‌های کمتری را تجربه کرده و کمتر به سمت طلاق پیش می‌روند زیرا با تعارضات موجود در روابطشان بطور موثری مواجه می شوند.  





 افرادی که بیشتر به ابراز هیجانات مثبت خود می‌پردازند، از نظر شخصیتی سازمان یافته و از نظر ذهنی متمرکزتر هستند. این افراد محور زندگی خود را بر پیشرفت قرار داده اند و در مقابل تکرار و تداوم تجارب منفی عاطفی کمتر آسیب پذیر هستند. از جرات ورزی بیشتری برخوردارند و برونگراترند.

ابراز هیجانات مثبت موجب می شود تا افراد بیشتر احساس رضایت و خرسند بودن، سرزندگی، هم حسی و صمیمیت و گرمی بین فردی را تجربه کنند و کمتر در برابر عواطف منفی آسیب پذیر باشند.

پژوهشی در مورد مسائل زناشویی نشان می‌دهد، افرادی که هیجانات مثبت بیشتری را ابراز می‌کنند از رضایتمندی زناشویی بیشتری برخوردار هستند، تنش‌های کمتری را تجربه کرده و کمتر به سمت طلاق پیش می‌روند زیرا این گونه افراد با تعارضات موجود در روابطشان بطور موثری مواجه می شوند.

 

تعاملات منفی در زندگی زناشویی بخصوص برای زوج‌های قدیمی‌تر موجب بروز مشکلات جسمانی بیشتری برای آنها می شود.

براساس یک مطالعه جدید داشتن یک ارتباط خوب، یک همسر قابل اعتماد و تفاهم در یک ازدواج می‌تواند موجب ارتقاء سلامت جسمانی فرد شود. این مطالعه که به بررسی نقش کیفیت زندگی زناشویی در سلامت جسمانی می پردازد نشان داده است که در صورت افزایش تبادلات منفی نسبت به تبادلات مثبت به سلامت جسمانی همسران صدمه وارد می شود، و این صدمه برای اشخاصی که به مدت طولانی ازدواج کرده اند و بیش از 50 سال سن دارند، جدی تر است. دکتر جامیلابوکوالا از کالج لافایت در پژوهش خود پنج بعد مربوط به کیفیت زندگی زناشویی را در مورد افرادی که برای بار اول ازدواج کرده بودند مورد بررسی قرار داد. این 5 بعد عبارت بودند از: عدم توافق، رفتارهای مثبت همسر، رفتارهای منفی همسر، کیفیت کلی روابط و ارتباطات زناشویی. او در کنار این 5 بعد به بررسی چهار عامل مربوط به سلامت جسمانی پرداخت که این چهار عامل عبارت بودند از: نشانه‌های جسمانی، مشکلات مزمن جسمی، ناتوانی جسمانی و سلامتی ادراک شده.

بوک والا در پژوهش خود عواملی مانند موقعیت اجتماعی، اقتصادی، تعلیم و تربیت، زمینه خانوادگی و نشانه‌هایی را که ناشی از افسردگی می‌باشد، به عنوان عواملی که مشکلات مربوط به سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد کنترل و مستثنی کرد و به نتایج ذیل دست یافت:

بروز مستمر رفتارهای منفی با تحت تاثیر قراردادن سلامت جسمانی افراد موجب تحت الشعاع قرار گرفتن رفتارهایی می شوند که حتی مثبت هستند. برخی از این رفتارهای منفی که مهم‌ترین آنها عبارتند از: تقاضاها و انتظارات افراطی، بحث و جدل و انتقاد دائمی و مستمر، غیرقابل اعتماد شدن و تحریک مداوم همسر خود، رابطه بسیار نزدیکی با ضعف روز افزون در سلامت جسمانی همسران دارند. بروز همیشگی و مستمر رفتارهای منفی همسران تاثیرات طولانی مدت و فزاینده ای را بر روی سلامت جسمانی افراد همانند سایر عوامل استرس زای روانشناختی می‌گذارد.

الگوهای رفتاری منفی بین همسران از طریق مداخلات مناسب قابل تغییر و اصلاح است. این مداخلات مناسب از طریق زناشویی درمانی امکان پذیر است که برای کاهش یا حذف تبادلات انتقادگونه و یا تقاضاها و انتظارات افراطی طراحی شده است و از افزایش و گسترش هیجانات منفی بین همسران جلوگیری می‌کند. اگر زناشویی درمانی استرس‌ها و آشفتگی‌های زناشویی را کاهش دهد، آن گاه امکان حمایت زوج‌ها در مقابل مشکلات ناشی از رفتارهای منفی بر روی سلامت جسمانی وجود دارد.


فاطمه سالمی

منبع: AstaneMehr.ir

 










نظرات 1 + ارسال نظر
اس ام اس کده | پیامک ، فال جمعه 7 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:04 ب.ظ http://www.smskade.ir

سلام.
جالب بود، مرسی

درخواست تبادل لینک دارم

اگه موافق بودید لینکم کنید خبر بدید تا منم لینکتون کنم.

اس ام اس کده | پیامک ، فال
http://www.smskade.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد