خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

اهمیت فرزندآوری

یکی از مسائلی که در سال های اخیر و به خصوص بعد از هشدار رهبری معظم انقلاب به موضوع معتنا به و مهم محافل اجتماعی مبدل شده ، مسأله تعداد فرزند و فرزند آوری است. مساله ای که هر چند ...  

 

 

یکی از مسائلی که در یکی دو سال اخیر و به خصوص بعد از هشدار رهبری معظم انقلاب به موضوع معتنا به و مهم محافل اجتماعی کشور مبدل شده ، مسأله تعداد فرزند و فرزند آوری در کشور است. مساله ای که هر چند سال هاست توسط برخی خبرگان امر، نسبت بدان هشدار داده می شد اما بعد از هشدار صریح و جدی رهبر معظم، پرده غفلت از آن زدوده شده و بدان اعتنا شد.

اما واقعاً موضوع فرزند آوری در شریعت مقدس اسلام و مذهب شریف شیعه به چه نحوی آمده است؟

نکته محرز آن است که در هیچ کدام از روایات و سیره عملی حضرات معصومین علیهم السلام (به قدر رؤیت) تعداد و محدوده خاصی در باره تعداد فرزند در خانواده ها بیان نداشته است. به این معنا که اگر چه در موارد بسیاری خط دهی و خط سیر کلی در این مورد اعلان گشته، اما به طور منجز و خاص در هیچ روایت و حدیثی در این مورد اظهار امر نشده است.

استراتژی کلی روایات در خصوص فرزندآوری بر این مبنای تکثر فرزند آوری  به شرط تربیت صالح است. تا آن جا که رسول معظم اسلام در حدیثی نورانی بیان می دارند: با یکدیگر ازدواج کنید و بر تعدادتان بیفزایید، همانا من به تعداد شما مباهات می‌کنم.

البته تکمیل کننده این حدیث نورانی، حدیث دیگری از لسان شریف حضرت است که میان ما بسیار شنیده شده: فرزند صالح گلی از گل های بهشت است.

در واقع هر چند رسول مکرم اسلام در خصوص تعداد فرزند امر کلی بر تکثر فرزند داشته اند اما واقعیت آن است که اصلِ اهمیت در تربیت صالح و صحیح فرزندان است.

موضوع تربیت فرزند، یکی از نکاتی است که برای انتخاب همسر در دوره جوانی جزو اهم مسائل برشمرده شده است، تا آنجا که به تعبیری باید به همسر ، بعنوان پدر و مادر و تربیت کننده صالح فرزندان نگریست تا صرفاً بعنوان مونس و همدم دوران جوانی!

 

6 حدیث پیرامون اهمیت فرزندآوری

 

اُطلُبُوا الوَلَدَ وَ التَمِسوهُ؛ فَإنَّهُ قُرَّةُ العَینِ، و رَیحانَةُ القَلبِ (مکارم الأخلاق: ج ۱ ص ۴۸۰ ح ۱۶۶۵)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: فرزند بخواهید و آن را طلب کنید؛ چرا که مایه روشنى چشم و شادىِ قلب است.

 

 

لا یَدَع أحَدُکُم طَلَبَ الوَلَدِ؛ فَإِنَّ الرَّجُلَ إذا ماتَ و لَیسَ لَهُ وَلَدٌ انقَطَعَ اسمُهُ (کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۸۱ ح ۴۴۴۶۹)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هیچ یک از شما نباید فرزند خواهى را وا گذارد؛ چرا که وقتى انسان بمیرد و فرزندى نداشته باشد، از نام و آوازه مى افتد.

 

 

بَیتٌ لا صِبیانَ فیهِ لا بَرَکَةَ فیهِ (کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۷۴ ح ۴۴۴۲۵)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خانه اى که کودک در آن نباشد، برکت در آن نیست.

 

 

الوَلَدُ للوالِدِ رَیحانَةٌ مِنَ اللّه ِ یَشَمُّ‌ها، (قَسَّمَ‌ها) بَینَ عِبادِهِ (بحار الأنوار: ج ۱۰۴ ص ۹۸ ح ۶۸)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: فرزند براى پدر، گلى خوش بو از جانب خداست که آن را مى بوید. [این گل را خداوند] میان بندگانش تقسیم کرده است.

 

 

سَعَدَ امرُؤٌ لَم یَمُت حَتَّى یَرى خَلَفا مِن نَفسِهِ (عیون أخبار الرضا: ج ۱ ص ۳۰ ح ۲۲)

امام کاظم علیه السلام: کسى خوش بخت است که نمی‌رد تا جانشینى از [نسل] خود را ببیند.

 

 

إنَّ اللّه َ تَبارَکَ و تَعالى إذا أَرادَ بِعَبدٍ خَیرا لَم یُمِتهُ حَتّى یُرِیَهُ الخَلَفَ (من لا یحضره الفقیه: ج ۳ ص ۴۸۱ ح ۴۶۹۰)

امام رضا علیه السلام: بى تردید، هرگاه خداوند ـ تبارک و تعالى ـ خیر بنده اى را بخواهد، او را نمى می‌رانَد تا جانشینش (فرزند صالح) را به او نشان دهد.








نظرات 1 + ارسال نظر
عکس بازیگران دوشنبه 15 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:59 ب.ظ http://redmaster.ir/

سلام. میشه لطفا لینک سایت منو جز دوستانتون قرار بدید.؟
اگه شرایط خواصی داره لطفا بهم خبر بدید
منتظر جواب شما هستم
ممنونم. شیوا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد