خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

رنگ ها در خواب چه مفهومی دارند؟

رنگ ها که در خواب ظاهر می شوند احساسات و عواطفی را که توسط آن رنگ ها بیان می شود ،با خود به همراه دارند ... 

 




 

آیا همه ما خواب های رنگی می بینیم؟معنا و مفهوم رنگ ها در خواب چیست؟

 

رنگ ها در خواب از راه های مختلفی ظهور می کنند:در تصویری که تمام یا قسمتی از آن رنگی است;در شکل ها یا محیط های رنگی ،یا به شکل یادآوری یک منظره در رنگ های طبیعی(چمن سبز،آسمان آبی ،درختان سبز  و قهوه ای و ...).برخی افراد هم خواب های سیاه و سفید و یا خاکستری می بینند. یادآوری خواب ها به شکل سیاه و سفید و خاکستری معنی و مفهوم خاصی دارد..تحقیقات نشان داده است که بیشتر خواب های ما رنگی هستند(70% تا 83%)دلیل اینکه خیلی از افراد می گویند خواب های رنگی نمی بینند ،به خاطرفرایند یادآوری خواب است.ما فقط رویاهایی را به یاد می آوریم که  %25 از خواب ما را هنگام شب اشغال کرده اند.

 

رنگ ها هم مثل تصاویری که در خواب می بینیم سمبل و نماد چیزی هستند. برای بیشتر معنا بخشیدن به تصاویری که در خواب می بینیم رنگ ها با تصاویر  ترکیب می شوند تا موضوع عاطفی  را عمیق تر و بیشتر بیان کنند.رنگ ها که در خواب ظاهر می شوند احساسات و عواطفی را که توسط آن رنگ ها بیان می شود ،با خود به همراه دارند.رنگ هایی که مغز ما در خواب به تصاویر اختصاص می دهد،کامل کننده تصاویری است که در خواب می بینیم و به همان اندازه که خود تصاویر معنی دار است،آنها هم معنا دارند.

 

بیشتر خواب های رنگی از فعالیت نرمال مغز ناشی می شود که با احساسات و عواطف در ارتباط با داده های حسی مرتبط است.قسمتی از مغز که به عنوان فعال ترین قسمت در فرآیند دیدن رویا شناخته شده است،احتمال دارد نقشی در زمینه اختصاص رنگ رویا به خاطرات عاطفی در هنگام خواب ،بازی کند.فرآیند ساخت رنگ ها در جایی جدای از فرآیند ساخت تصاویر در مغز صورت می گیرد.

 

در این جا به تفسیرهایی نمادی که مرتبط با رنگ ها در رویاهایمان است می پردازیم:


سفید:سفید معمولا به خلوص وپاکی و کمال ارتباط دارد.این رنگ نماد داشتن امید برای به دست آوردن این صفات است.سفید روشن معمولا به آینده و پیش بینی آینده مربوط می شود.

 

زرد: زرد در خواب نشانه عقل و درک و فهم است.این رنگ بازتاب نیرو و استعداد ذهنی است و اگر کسی در خواب رنگ زرد ببیند ،ممکن است نیاز به صرف زمانی برای افکار منطقی و نوعی چالش ذهنی را داشته باشد.

 

نارنجی:نارنجی رنگی است که با خوش بینی و مثبت نگری همراه است و اغلب بیانگر جاه طلبی و تمایلات شخص در خواب است.نارنجی شادی بخش و انرژی زاست.این رنگ در خواب احتیاج به جوان شدن و نوگرایی در زندگی را مطرح می کند.وقتی در ترکیبی با سیاه نمایش داده می شود،معمولا نشان دهنده شغل است.


صورتی:عشق معمولا با رنگ صورتی در خواب نشان داده می شود.این رنگ ممکن است نمایانگر یک عشق رمانتیک باشد،اما اغلب  نشان از عشق به یکی از اعضای خانواده است.وقتی در خواب خیلی از چیزها را به رنگ صورتی می بینیم ،ممکن است به معنی اشتیاق به دوست داشتن باشد.


قرمز:قرمز نماد احساسات تند و شدید ،عصبانیت،به هیجان آمدن و اشتیاق زیاد است.این رنگ ممکن است نشان از انرژی زیاد فرد و نیاز شدید او به مورد توجه بودن و احساسات عمیق داشتن باشد.


بنفش:بنفش معمولا یک رنگ شاهانه و سلطنتی و با شکوه است.اغلب نماد رهبری و نفوذ و قدرت در خواب است.و هم چنین ممکن است نشان حس بالای مسئولیت پذیری در فرد باشد.


آبی:آبی بسته به میزان تاریکی و روشنی اش می تواند معانی مختلفی داشته باشد.آبی معمولی نشانه حالات روحی فرد است.آبی تیره ممکن است شوم باشد،یا علامت نگرانی و ترس باشد.آبی روشن ،ممکن است نماد امیدواری یا سطح بالایی از معنویت در فرد باشد.


سبز: سبز معمولا نیاز به تعادل و نظم را بیان می کند.تکرار این رنگ در خواب ،ممکن است علامت این باشد که فرد باید بخشنده تر ،فداکارتر و از خودگذشته تر شود.در شرایط خاص ،سبز علامت حسادت هم به حساب می آید.


سیاه:تیرگی رنگ سیاه اغلب بر معنایی منفی دلالت می کند.تجسم رنگ سیاه ممکن است نشان از نگرانی و اضطراب،عصبانیت،حس گناه یا رنج و خشم داشته باشد.کثرت تاریکی در خواب ممکن است علامت افسردگی یا سایر اختلالات روحی باشد.


این ها تفاسیری از رنگ ها به عنوان نمادی برای بیان حالات عاطفی هستند  و دارای معنایی مطلق و ثابت نبوده و با توجه به شخصیت فرد ، شرایط حاکم بر زندگی و حالات روحی  او در زمان دیدن خواب  و با قرار گرفتن در کنار تصاویر دیده شده در خواب ، تفسیر می شوند.پس نمی توانیم صرفا با دیدن این تعابیر،و بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر فورا نتیجه گیری کرده و خوابمان را تعبیر کنیم!








 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد