خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

معجزه گل سرخ


گل سرخ در زندگی مشترک خیلی از ما انسان ها به منزله کلیدی مشکل گشا بوده است. در ابراز عشق، ابراز احساسات، آشتی ها، قدردانی ها و ...  




گل سرخ در زندگی مشترک خیلی از ما انسان ها به منزله کلیدی مشکل گشا بوده است. در ابراز عشق، ابراز احساسات، آشتی ها، قدردانی ها و ... همیشه شاخه گل سرخی نقش میانجی بی زبانی را با زبانی صریح و زیبا بازی می کند. جای تعجب دارد اگر ازدواج کرده باشید اما تا به حال پای این میانجی را به زندگی زناشویی خود باز نکرده باشید. چرا یک شاخه گل سرخ می تواند معجزه ای افسونگر برای به دست آوردن دل شریک زندگی باشد؟

 

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم اجازه بدهید کمی از دنیای روانشناسی صحبت کنیم. در علم روانشناسی، مبحثی است که به تاثیر خلق بر حافظه و بالعکس می پردازد. به عنوان مثال، زمانی که خاطره مثبت و خوبی را به یاد می آورید و این یادآوری از طریق موسیقی خاصی که آنموقع گوش کردید، عطر خاصی که شنیدید و هر یادآور دیگر باشد بالطبع خلق شما نیز مثبت می شود. از طرف دیگر زمانی که خلق شما مثبت است خاطرات خوب را به یاد می آورید، خوبی های آدم های اطراف خود را بیشتر می بینید و نگاه مثبتی به وقایع اطرافتان دارید.




یکی از دلایل اثربخشی معجزه گل سرخ نیز همین است. یک شاخه ساده گل سرخ ناخودآگاه می تواند بر خاطرات قدیمی و کهنه مغز شما تاثیر بگذارد و آنها را بازیابی نماید. خاطراتی که طبعا مثبت هم بودند. بنابراین زمانی که شما با همسر خود قهر هستید و این شاخه گل را تقدیم وی می نمایید خاطرات مثبت اولین دیدارها، خواستگاری و ... را برای وی تداعی می کنید. اگر چه ممکن است این تداعی کاملا ناهشیار باشد و همسر شما به آن واقف نباشد. البته در اینجا استفاده از شاخه گل سرخ حالتی نمادین دارد. برخی افراد ممکن است نسبت به گل های دیگری این حساسیت را داشته باشند. اما در مجموع چیزی که مهم است اینه که با یک شاخه ساده گل سرخ و نه لزوما یک تاج گل میتوانید به راحتی بر خلق همسر خود تاثیر بگذارید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یک شاخه گل خاصیت بازیابی خاطرات خوب و القای خلق مثبت را داراست.

از سوی دیگر، به تدریج انسان عادت می کنید تا به برخی عناصر و محرک های محیط واکنش خاص متناسب را نشان دهد. به عنوان مثال واکنشی که نسبت به دیدن مار یا عقرب داریم همراه با هیجان ترس می باشد. واکنشی که دیدن یک چهره خندان برای ما دارد همراه با حس مثبت و جذب متقابل است. این واکنش ها در طبیعت انسانی از دیرباز نهادینه شدند و در طی نسل ها منتقل شده اند و خاصیت تکاملی برای ادامه حیات ما دارند. گل و گیاه نیز بنا بر طبیعت بی خطر و ملایم خود واکنش های آرامبخشی و لطافت را به انسان منتقل می نمایند. حال انتخاب با ماست که محیط اطراف خود را تنها با محرک های خنثی یا منفی مثل وسایل دیجیتالی، موبایل و ... پر کنیم ویا اینکه لااقل از یک گلدان یا شاخه گل برای القای خلق مثبت در منزل یا در ارتباطات استفاده نماییم.

دکتر محسن دوستکام


منبع: سایت رسمی دکتر دوستکام 









نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد