خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

مشاوره برای خوشبختی !

باورهاى غلط در ذهن هر یک از زوجین شناخت دقیق از طرف مقابل را با مشکل مواجه می‌کند و این مسئله به هنگام رفتار و یا ایجاد ارتباط کلامى، زوجین را در رسیدن به تفاهم با موانعى روبه رو مى‌کند... 



ازدواج یکى از قدیمى ترین پیوندهاى انسانى است که ارضاکننده و رشد دهنده شخصیت آدمى به شمار مى‌آید. زندگى مشترک با این باور زوجین که تنها مرگ مى‌تواند ما را از هم جدا کند، شروع مى‌شود. در آغاز زندگى مشترک، زوجین نسبت به این باور اعتقاد کامل دارند اما در ادامه زندگی مشترک تحت تأثیر عوامل متعددى قرار مى‌گیرند که پاره‌اى از آنها ممکن است زندگى را به طرف اختلاف و درگیرى، جدایى روانى یا طلاق خاموش و حتى طلاق رسمى سوق دهد و این عوامل، ازدواج را که مى‌توانست عرصه کمال آنها باشد به عرصه پیکار مبدل مى‌کند. طبق نظریات شناختى-رفتارى که رویکرد افراد شاخص بسیارى در علم روانشناسى است، باورهاى غلط در ذهن هر یک از زوجین شناخت دقیق از طرف مقابل را با مشکل مواجه می‌کند و این مسئله به هنگام رفتار و یا ایجاد ارتباط کلامى، زوجین را در رسیدن به تفاهم با موانعى روبه رو مى‌کند.

 

حقیقت این است که ازدواج یک مهارت است و جوان‌ها این مهارت را ندارند. در گذشته شاید مرسوم بود که مردم مهارت زندگی مشترک را در طول زندگی یاد بگیرند و چون خود را موظف به حفظ زندگی می‌دانستند به محض برخورد به مشکل رشته‌های پیوند را نمی‌گسستند، اما امروزه شرایطی حاکم است که کمتر کسی به زندگی مشترک فرصت تجربه سالیان را می‌دهد و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند این مهارت‌ها را به نحوی کسب کنند که هزینه عاطفی و اجتماعی کمتری برایشان داشته باشد؛ به همین علت در چند دهه اخیر، مردم سنت نیک مشاوره را جدی‌تر گرفته‌اند و خلاف قدیم که منشا این مشاوره‌ها مراجعه به آدم‌های غیرمتخصص بود که تجربه‌هایشان را از راه آزمون و خطا به دست آورده بودند، حالا مشاوره‌ها تخصصی شده، همان طور که مردم برای امور حقوقی و مالی و تحصیلی‌شان به افراد کاردان متخصص مراجعه می‌کنند. البته هنوز چندان که باید در جامعه ایرانی جا نیفتاده است.

امروزه ارزش خدمات مشاوره و خدمات درمانی نه فقط در درمان کارکردهای غلط و نامطلوب زن و شوهر، بلکه در پیشگیری از بروز بسیاری از نابسامانی‌ها و حفظ زندگی زناشویی و حفظ و ابقاء یا انتقال ویژگی‌های رفتاری مطلوب و شرایط و موقعیت های پویا و موفق در زندگی خانوادگی است.

مشاوره حین ازدواج(دوران عقد) هم برای تحکیم پایه‌های زندگی است. شناخت زوجین از یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات درباره روان‌شناسی زن و مرد، چگونگی رفتار صحیح آنها با یکدیگر و جلوگیری از بروز اختلاف نظرها و عمیق شدن آن، از هدف‌های این مرحله مشاوره است. پس از ازدواج هم زن و شوهر مسائل فرهنگی، عقیدتی، اجتماعی و سنن مورد قبول همکدیگر را در عمل تجربه می‌کنند و ممکن است قادر به حل پاره‌ای از تعارضات و اختلافات نباشند، بنابراین مشاوره در این مرحله برای راهنمایی آنها و پیشگیری از بروز اختلاف مفید خواهد بود.

نباید به این توجه کرد که من چند سال سن دارم و مدرک تحصیلی‌ام چیست و در کجا درس خوانده‌ام. برای رسیدن به خود آگاهی و خودشناسی نمی توان تنها به سن شناسنامه‌ای و تحصیلات آکادمیک تکیه کرد. برای هر کاری باید نزد مختصص آن رفت و برای داشتن دوران عقد شیرین و به یاد ماندنی نیز باید به متخصصان این موضوع مراجعه نمود.


منبع: سایت آستان مهر

فاطمه سالمی









نظرات 1 + ارسال نظر
هدیه پنج‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:13 ب.ظ

خیلی سایت خوبی داری عزیزم

ممنون از لطف شما. امیدوارم واسه هم بازدیدکنندگان مفید باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد