خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

با هم برای همیشه


شما در ارزیابی دوستانتان به شخصیت،خصوصیات،ارزش ها،باورها،عقاید مذهبی،ارتباط بین حرف تا عمل و ... توجه می کنید.سعی کنید نکات را در انتخاب همسر در نظر بگیرید.




با هم برای همیشه

راضیه نیک طلب-ارم رفیعی

 

 

 

 

 

خلاصه کتاب:

مؤسسه آموزش عالی-غیرانتفاعی فردوسی توس

 استاد: آقای یاراحمدی

—  گرداورندگان: الهه ملاداداش فامیان- فرحناز مرادی

 

 

—    پاییز91

با هم برای همیشه...

مؤلفان:.....................................................راضیه نیک طلب،ارم رفیعی

ناشر:.......................................................امید مهر

طرح جلد:..................................................امین جابری

تایپ و صفحه آرایی:......................................دفار پویش/2230518-0571

چاپ:........................................................کتیبه

شمارگان:....................................................3000 جلد

نوبت چاپ:..................................................اول-1390

شابک:.......................................................2-059-154-600-978

قیمت:........................................................3000 تومان

 

 

 

فهرست 

قوانین  اساسی در روابط زناشوئی

هفت راهبرد برای روابطی عالی و برقراری ارتباطی بهتر و مناسب تر  

کشف نیازهای عاطفی زن مرد            

عادت های غلطی که باعث سردی روابط زناشویی می شوند  

چند پیشنهاد به زنان برای داشتن لحظاتی برای خود  

چگونه عاشق همسرمان بمانیم؟

هفت عنصر اساسی عشق

مدیریت اختلافات زناشویی

دلایل رنجش مردها و آغاز جروبحث    

چند پیشنهاد برای پرهیز از جروبحث

مهرورزیدن

رابطه با خانواده همسر     

برای یک خواب دلپذیر وقت بگذارید

چند پیشنهاد برای خواب بهتر 

چند پیشنهاد به زن ها برای ایجاد آرامش در خانه 

روش های ساده برای این که خانه خودتان را به خانه دلخواه تبدیل کنید  

 

 

 

قوانین اساسی در روابط زناشوئی

برای شناخت رابطه مطلوب در این جا قوانین اساسی مربوط به روابط زناشوئی را تنظیم کرده ایم.آن چه در زیر می خوانید به هیچ وجه فهرست کاملی نیست،بلکه نقطه شروعی برای این کار است.این فهرست را در جایی مثل یخچال بچسبانید تا همواره در معرض دیدتان باشد.در این باره ما شما را امتحان نمی کنیم،بلکه زندگی این کار را می کند.

1-در انتخاب همسر دقیق و عاقلانه رفتار کنید.شما در ارزیابی دوستانتان به شخصیت،خصوصیات،ارزش ها،باورها،عقاید مذهبی،ارتباط بین حرف تا عمل و ... توجه می کنید.سعی کنید نکات را در انتخاب همسر در نظر بگیرید.

2-نظر همسرتان را درباره داشتن روابط با دوستان و خویشاوندان بدانید.آدم های مختلف درباره روابطشان با دیگران،باورها و نظرات متفاوت و گاه متضادی دارند.مواظب باشید دل به مهر کسانی ندهید که در روابطشان صداقت ندارند.چنین افرادی حتی اگر در روابط سالمی قرار گیرند،این عدم صداقت و ناراحتی را به وجود می آورند.

3-خواسته هایتان را به روشنی بیان کنید.زندگی مشترک یک بازی بر پایه حدس و گمان نیست.بسیاری از مردم،اعم از مرد و زن از بیان صریح خواسته های خود بیم دارند و در نتیجه بر آن سرپوش می گذارند و نتیجه این پنهان کاری،نومید شدن از خواسته هایشان و خشم گرتن بر همسری است که از برآورده شدن خواسته های ناگفته آنان کوتاهی کرده است.ایجاد روابط صمیمی با همسر،بدون صداقت و درستی امکان پذیر نیست.به یاد داشته باشید که همسر شما،قادر نیست ذهن خوانی کند.

4-به خود و همسرتان به چشم یک تیم دو نفره بنگرید.یعنی این که هر دوی شما،انسان های منحصر به فردی هستید با نگرش ها و توانمندیهای متفاوت و همین تفاوت ها بیانگر ارزشمند بودن شما به عنوان یک تیم است.

5-اختلاف عقیده خود را کنترل کنید.رمز داشتن روابط موفق در زندگی مشترک،درست برخورد کردن با اختلاف نظرها یا  به بیان دیگر مدیریت درست این اختلاف نظرهاست.اختلاف نظرهای زن و شوهرها،به روابط بین آن ها آسیب نمی زند.زن و شوهرها باید یاد بگیرند چگونه بر احساسات منفی برآمده از این اختلافات غلبه کنند و راه حل مناسبی با گفتگوی صمیمانه بیابند.

6-مسائل را به موقع حل کنید.اجازه ندهید وجودتان انباشته از خشم شود.تقریباً هر اشتباه یا مشکلی که در روابط زناشوئی روی می دهد می تواند به احساسات دو طرف آسیب برساند،آن ها را رو در روی هم قرار دهد و در نتیجه آن ها را از هم دور و یا حتی دشمن کند پس مشکلات خود را سریعاً مطرح و حل نمایید.

7-برای حفظ روابط صمیمانه با همسرتان کوشا باشید.یکرنگی  ویکدلی همین طوری به وجود نمی آید.در نبود این یکرنگی،انسان ها از هم فاصله می گیرند و روابطشان آسیب می بیند.داشتن روابط موفق،مستلزم سال ها توجه مستمر است.

8-هرگز قدرت زیبا جلوه کردن و سرزنده بودن را دست کم نگیرید.روابط زناشویی خوب است اما نجواهای عاشقانه شیرین تر است. حفظ روابط زناشوئی آسان است اما ایجاد صمیمیت و نزدیکی مشکل.این کار به صداقت و صراحت در گفتار و رفتار خود،در میان گذاشتن علایق و نگرانی های خود،ترس ها،دلتنگی ها و همین طور امید و آرزوها نیاز دارد.

9-به آینده فکر کنید.ازدواج،توافقی برای گذران زندگی در کنار هم است.همواره خواسته ها و آرزوهایتان را با هم در میان بگذارید تا اطمینان یابید که هر دوی شما در این مسیر با هم هستید.

10-به همسرتان وابسته نباشید.فرق است بین نیاز و وابستگی.همه ما در زندگیبهعشق و به همسرمان نیاز داریم اما برای خوشبختی و سعادت فقط و فقط به آن وابسته نیستیم.بدین معنی که نباید این طور باشد که از همسرمان توقع داشته باشیم همیشه مراقب ما باشد،بلکه مسئول برآورده کردن نیازهای خودمان تنها خودمان هستیم.وابستگی و متکی بودن محض جز نارضایتی،چیزی به ارمغان نخواهد آورد.

11-وقار و اعتماد به نفستان را حفظ کنید.وقتی خودتان را باور داشته باشید و به خود مهر بورزید،دوست داشتن شما برای دیگران آسانتر می شود.کسی که اعتماد به نفسش پایین باشد،رسیدن به احساس خوب عشق می ورزد،در حالی که یک شخص با اعتماد به نفس بالا عشق می ورزد،زیرا که احساس خوبی نسبت به خود دارد.هرچه اعتماد به نفس شما بالاتر باشد،رابطه تان با همسرتان قوی تر خواهد بود.

12-روابطتان را با ایجاد علایق و دلبستگی هایی در بیرون از زندگی مشترک پربارتر کنید.هر چه شور و عشق در زندگی مشترک بیشتر باشد،روابط زناشویی گرم تر و پر بارتر می شود.این واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشید یک نفر بتواند تمامی خواسته های شما را برآورده سازد.شما می توانید از دوستان،خوهر و برادر و اطرافیان خود حمایت دریافت کنید.لازم نیست بعد از ازدواج با همه قطع رابطه کرده و از همسرتان انتظار داشته باشید تمام خواسته هایتان را برآورده سازد.

13.ارزش خود را حفظ کنید.تغذیه سالمی داشته باشید،ورزش کنید و سالم و بانشاط بمانید.قبول کنید که تمامی زندگی های مشترک،افت و خیزهای خودشان را دارند و همیشه حوادث زندگی بر وفق مراد نیست اما همکاری و هم فکری در مواقع سخت،روابط زناشویی را محکم تر می کند.

14-عشق را مطلق تصور نکنید.عشق کالای نیست که داشته باشید یا نداشته باشید.عشق احساسی است با فراز و نشیب هایش و این بستگی به نحوه برخورد شما دارد.در پایان لازم به یادآوری است که اگر شیوه های نوین برقراری ارتباط را یاد بگیرید،آن گاه امواج این احساس زیبا دوباره به سوی شما روان خواهند شد،حتی دلپذیر از قبل.

هفت راهبرد برای روابطی عالی و برقراری ارتباطی بهتر و مناسب تر

1-همسرتان را «همان گونه که هست»بپذیرید.این نوع پذیرش کامل و همه جانبه،وی را متقاعد می کند که شما براستی او را دوست دارید.نیاز وی به پذیرش کامل،خیلی عجیب نیست؛همه ما چنین احساسی داریم.آیا شما این احساس را ندارید؟آیا شما دوست صمیمی ندارید که به درد و دل های شما گوش بدهد و شما را بپذیرد.مهم نیست که چه حرفی باشد.ما هم چنین دوستانی داریم.ما می توانیم بنشینیم و یا مدت ها با تلفن صحبت کنیم.به از مدت زیادی صحبت در درون احساس سبکی می کنیم و می توانیم بدون هیچ واهمه ای از احساس نپذیرفتن و یا شنیدن انتقاد و یا پیشنهاد،تمام حرف هایمان را بزنیم و آن ها هرگز ما را تحقیر نکرده و مسخره نمی کنند.دوستانمان ما را همان گونه که هستیم،دوست دارند و به حرف هایمان گوش می کنند.آیا قادر نیستید همسرتان را به عنوان یک دوست بپذیرید.همسر شما هم نیاز دارد که با این پذیرش از طرف شما،عقده های دلش را خالی کند.

در نظر داشته باشید که شما در رابطه هستید تا لذت ببرید،نه این که تلاش کنید تا همسرتان را شکل دهید یا اصلاح نمایید و به راه درست هدایت کنید.مسئول احساسات خود باشید،به خود اجازه دهید بر همسرتان تاثیر بگذارید،ولی نه این که از او تقاضا کنید تا حتماً تغییر کند.بگذارید تا او بر شما تاثیر بگذارد.بله درست است برای این که شما را آگاه و متقاعد کند.

2-پی در پی سپاس و قدردانی خود را ابراز کنید.از انتقاد های نابجا و بی وقفه دست بردارید.اغلب اوقات از همسرتان چیزهای کوچک،قدردانی و تشکر کنید.چیزهایی را که شما واقعاً درمورد همسرتان به آن ها ارج می نهید بیابید،کشف کنید یا حتی خلق کنید و آن ها را ذکر کنید.سپاس و قدردانی از همسرتان اغلب به خودی خود خوشایند و لذت بخش است.معمولاً موقع انتقاد و سرزنش همسرتان قیافه حق به جانب،حالت تدافعی و پرخاش به خود می گیرد و از یک تبادل ارتباطی که به راحتی می توانست در پیش باشد دوری می کند و شاید هم آن را به یک بحث و نزاع آشفته تبدیل کند.وقتی که شما قدردانی صادقانه تان را ابراز می کنید،همسرتان تمایل دارد تا آرام شود و با استقبال بیشتری پذیرای کشف نقطه نظر شما باشد.

یافتن چند راه حل برای قدردانی:تقریباًهر موقعیتی دارای نقاط ضعیف و قوت است و حق انتخاب با شماست که نقاط قوت را ببیند یا نقاط ضعف را.تمرکز روی نقاط قوت می تواند در ابراز قدردانی به شما کمک کند.اگر همسر شما دچار یک تصادف اتومبیل شده و مجروح نشده اما اتومبیل شما صدمه دیده نقطه قوت قدردانی این است:«آنچه برای من از پول یا اتومبیل مهم تر است،این است که تو مجروح و زخمی نشده ای.»

همراهی با جریان:راه دیگری برای تشکر است.شما می توانید بدون اظهار نظر گوش کنید و صادقانه یا چیزهایی که با آن ها موافقت دارید از همسرتان حمایت و قدردانی کنید و بعد عقیده مخالف خود را بیان کنید:«من این ایده را دوست دارم!ما تا حدی آن را متفاوت می بینم...»

جایگزینی قدردانی به جای سرزنش:سرزنش معمولاً یک بار احساس به وضعیت اضافه می کند که باعث به وجود آمدن وضعیت ناخواسته بدی می شود.به جای سرزنش کردن شما می توانید بعد از قدردانی از یافتن جنبه ای مثبت در وضعیت،از انتقادی مختصر و البته سازنده استفاده کنید.قدردانی از چیزهای کوچکی که معمولاً همیشه وجود دارند.

3-با صداقت کامل و با تمام وجود رابطه برقرار کنید.صداقت،درستی و قابل اعتماد بودن از ضروری ترین اجزای یک رابطه سالم هستند.یک همسر صادق قسمتی از شخصیت خود را از شما پنهان نمی کند.برای دفاع از خود،فقط چیزی را که شما دوست دارید بشنوید،نمی گوید.بدون این که مجبور باشید با سیاست و یا زور حقیقت را از او بیرون بکشید،خودش تمامی حقیقت را با شما در میان خواهد گذاشت و با شما بازی نمی کند.دانستن این که می توانید روی همسر خود حساب کنید حس امنیت فوق العاده ای به شما خواهد داد چرا که او با شما صادق است؛پس تلاش کنید همسری پیدا کنید که با خودش،با دیگران و با شما صادق باشد.

4-تفاوت های خود را با همسرتان کشف کنید و آن ها را با یک دیگر در میان بگذارید.اختلاف نظرهای خود را نیز کشف و بررسی کنید تا بتوانید به سمت یک موقعیت پیروزمندانه قدم بردارید.

زن و مرد تفاوت های زیادی با هم دارند.مردان به استقلال نیازمندند و زنان به صمیمیت،برای زن ها مشورت با همسرشان امری طبیعی است و حال آن که بسیاری از مردها بدون مشورت با زنشان تصمیم گیری می کنند.

محیط خانه راحت برای زن مکانی برای حرف زدن است،در صورتی که راحتی خانه برای مردها مکانی است که آن ها برتری خود را به اثبات برسانند و بتوانند بی نیاز از حرف زدن سکوت کنند.

مردها همواره راه حل ارائه می دهند و زن ها همواره سعی در اصلاح مردها دارند.اگر شما زن هستید،همسرتان را سرزنش نکنید و تا زمانی که از شما نخواسته،نظری ندهید.اگر شما مرد هستید،به حرف های همسرتان با دقت گوش دهید و سعی کنید او را درک کنید.

یکی از عمده ترین تفاوت های بین زن و مرد،طرز برخورد آن ها با فشارهای عصبی و مسائل ناراحت کننده است.مردها در برخورد با مشکلات منزوی شده و در لاک خود فرو می روند ولی زن ها نیاز دارند که در مورد مشکل صحبت کنند.اگر مرد هستید به حرف های همسرتان گوش دهید و به او اجازه دهید حرفش را بزند و اگر زن هستید همسر خود را بیشتر درک کرده و بیشتر به او برسید.

معمولاً زن و مردها نیازهای متفاوتی دارند و بیشتر نیازهای عاطفی در نیاز انسان به عشق و محبت جمع می شود.عشق بین زن و مرد دارای شش نیاز بی نظیر است،احساساتی که باید باشند تا عشق بین آن دو ثابت بماند.هر کدام از این نیازها به نوبه خود مهم هستند.نیازهای زن عبارتند از:توجه،درک،احترام،صمیمیت،اعتبار و قوت قلب.نیاز های مرد عبارتند از:اعتماد،پذیرش،تشکر،تحسین،تایید و تشویق.اگر نیازهای اصلی عشق زن و مرد برآورده نشود،به آسانی رنجش وآزردگی پیش می آید.مثلاً اگر زنی بخواهد به همسرش محبت کند،بدون آگاهی از نیازهای او نمی تواند این کار را انجام دهد.

5-از اهداف همسرتان حمایت کنید.لازم نیست از خواسته ها و عقاید مهم خود چشم پوشی کنید،فقط کافی است تا آن جا که می توانید به حمایت از همسرتان ادامه دهید.منظورمان این است که همسرتان را بی قید و شرط دوست داشته باشید و او را در رسیدن به اهدافش یاری کنید،این یعنی عشقی توأم با فداکاری.شما می توانید با اوژگانی که انتخاب می کنید حمایت خود را از همسرتان نشان دهید.

تحقیقات نشان می دهد وقتی زن و شوهر احساس کنند حمایت آن ها دو جانبه است،کمتر احساس ناراحتی می کنند.وارن رید می گوید:«به ندرت پیش می آید که هر دو طرف پیشرفت حرفه ای داشته باشند.در بیشتر موارد،حرفه یکی از شرکای زندگی به طور موقت مهم تر است.اگر زن و شوهر برای برنامه کاری خود برنامه ریزی نکنند،در خانه تنش ایجاد می شود و به احتمال زیاد مشکلاتی در روابط زناشویی پیش می آید.»وی پیشنهاد می کند لازم است زن و شوهر متوجه ارزش حمایت دوجانبه باشند و بفهمند رابطه آنان با یک دیگر مهم تر از مقایسه کردن است.

6-به همسرتان حق اشتباه کردن بدهید.به حقوق هردویتان به عنوان انسانی که حائز الخطا و لغزش پذیر است،احترام بگذارید.این حق هر انسانی  است که اشتباه کند و از اشتباهات خود درس بگیرد.

انسان جایزالخطاست و اشتباه می کند،پس به همسرتان اجازه دهید از حق طبیهی خود استفاده کند،چیزی که مهم است،این است که از اشتباهات خود درس بگیریم.

آیا تا به حال کسی را دیده اید که هرگز خطا نکرده باشد؟از چه کسی تا حالا اشتباهی سر نزده است؟درست است.ما تا به حال کسی را ندیده ایم که هیچ وقت در اشتباه نبوده یا اشتباهی نکرده باشد.بله،خود ما هم همیشه بر حق نیستیم.ما اشتباهاتی مرتکب شده ایم و هنوز هم اشتباه می کنیم.شکسپیر می گوید:«گمراه شدن کار بشر است.»پس به همسرتان حق اشتباه کردن بدهید و او را سرزنش نکنید.اشتباه ها به شما می گویندکه محدودیت هایتان کجاست و اطلاعاتی فراهم می کنند که تغییر دیدگاه و رویکردهایتان به آن نیازمندید.

7-خواسته هایتان را به عنوان اهدافی که ممکن است بعدها به آن ها دست یابید،درنظر بگیرید.(این راهبردی است که شما را در به کارگیری شایسته و درست شش راهبرد دیگر توانا می کند.)

وقتی به آن چه می خواهید یا آرزو دارید،نمی رسید،به خود یادآور شوید که شما لزوماً نباید به آن چه می خواهید برسید.

برای استفاده بهتر از این راهکارها شما باید با نیازهای زن و مرد آشنا شوید،چرا که نیازهای این دو با هم متفاوتند.در ادامه مطلب شما با این نیازها آشنا خواهید شد.

 

کشف نیازهای عاطفی زن و مرد

شش نیازی که بین زنان مشترک است:

1-توجه:وقتی مرد به احساسات همسرش اهمیت داده و توجه خود را به او نشان می دهد،زن احساس می کند که شوهرش او را دوست دارد و برایش ارزش بسیاری قائل است.اگر مردی بتواند چنین احساس بزرگی را در زنش به وجود آورد،به اولین نیاز زن پاسخ گقته.

2-درک:وقتی مرد با شکیبایی و علاقه به صحبت های همسرش گوش می دهد،زن احساس می کند همسرش حرف هایش را می فهمد و درک می کند.درک کردن به این مفهوم است که وقتی زن حرف می زند،خوب گوش می دهد و برای آن احساسات ارزش و اعتبار قائل شود.هر قدر زن بیشتر احساس کند که شوهرش به حرف هایش گوش می دهد و او را درک می کند،چون یکی از نیازهایش برطرف شده،راحت تر می تواند همسرش را بپذیرد.

3-احترام:وقتی مردی با زنش طوری رفتار می کند که نشان دهد خواسته ها و نظرات او برایش اهمیت دارد،زن احساس شخصیت و احترام می کند.وقتی مرد در رفتار و حرکاتش به افکار و احساسات زنش اهمیت می دهد،زن مطمئن می شود که همسرش به او احترام می گذارد.می توان از جمله جنبه های ظاهری احترام:به تقدیم یک شاخه گل،به خاطر سالروز ازدواج،تولد و روز زن اشاره کرد.

4-صمیمیت:وقتی مردی به نیازهای زنش اهمیت دهد،با افتخار خود سعی می کند که با همسرش صمیمی است،به راحتی شوهرش را تحسین می کند.

5-اعتبار:وقتی مرد احساسات و نیازهای همسرش را به مسخره نگرفته و آن ها را اعتبار بخشد،زن می فهمد که مرد به او و احساساتش احترام گذاشته و وی را مورد محبت قرار داده است؛و در مواقع نیاز پنجم این است که نظرش محترم شمرده شود.

6-قوت قلب:وقتی مردی بارها به زنش بگوید که او را دوست دارد و به  او علاقمند است،وقتی به خاطر همسرش از خودگذشتگی می کند،زن قوت قلب و احساس امنیت خاطر پیدا می کند.مردها اغلب به اشتباه فکر می کنند همین که یک بار نیازهای زن را برآورده کرده و به او اطمینان خاطر دادند،کافی است.او باید تا پایان عمر مطوئن باشد که همسرش او را دوست دارد و نباید هرگز احساس نگرانی کند،اما این طور نیست.مرد باید مرتب بارها و بارها،علاقه اش را به همسرش نشان دهد و به او بگوید که دوستش دارد و در زندگی به او اهمیت می دهد.

وقتی زن و مرد متوجه شوند که چطور نیازهای متفاوت یک دیگر را برآورده کنند و چطور با توجه به این نیازها،از یکدیگر حمایت کنند،رشد و صمیمیت،خود به خود راه تکامل خود را آغاز می کنند.

اگر نیازهای اصلی همسر خویش را بررسی کنید،می توانید حمایت عاشقانه و پرمهر او را همیشه بر اساس نیازهای او پایه ریزی کرده و روابط زناشویی بسیار عالی را در انتظار خود ببینید.زمانه سختی است و ما فرصت کمی برای باهم بودن داریم.مشکلات زیادی پیش روی ماست و حفظ زندگی زناشویی واقعاً دشوار است.فشار کار،تقاضای روزافزون فرزندانمان و خواسته های زیادی که خانواده و کار و... از ما دارند باعث می شوند ما از خودمان غافل شویم.خیلی از زن و شوهرها وقتی به خانه می رسند،آن قدر خسته و فرسوده اند که حتی فرصت نمی کنند ببینند همسرشان در چه شرایطی به سر می برد.آن ها آن قدر به لحاظ احساس و عاطفی از هم فاصله  گرفته اند که همانند دو هم اتاقی زندگی می کنند.آن ها روزی چند  کلمه بیشتر باهم صحبت نمی کنند و آن هم درباره بچه ها و اجاره خانه و... امیدوارم شما جزو این خانواده ها نباشید.البته هنوز هم برای این زوج ها جای امیدواری هست،اگر عادات غلطی را که باعث سردی روابط زناشویی شان شده،کنار بگذارند.

عادت های غلطی که باعث سردی روابط زناشویی می شوند.

برای آنکه زندگی زناشویی به خوبی پیش برود،باید تلاش کنیم.همه ما دوست داریم رابطه ما از یکنواختی خارج شده و رنگ و بوی جدیدی به خود بگیرد.برای جلوگیری از یکنواختی و سرد شدن روابط این عادات را کنار بگذارید.

1-تماشای زیاد تلویزیون:در این مورد هیچ مشکلی نداشته باشید.شام خوردن و صحبت کردن جلوی تلویزیون را ممنوع کنید و این دشمن را از زندگی عاشقانه کنار بگذارید.زمان مشخصی برای تماشای برنامه مورد علاقه خانواده مشخص کرده و در سایر مواقع تلویزیون را خاموش کنید.

2-خانه نشینی:به اتفاق همسر و فرزندانتان از خانه خارج شوید.لازم نیست حتما به رستوران  های شیک و گران قیمت بروید.می توانید باهم قدم بزنید؛فرزندانتان را به پارک ببرید؛غذایی تهیه کرده و به خارج از شهر بروید.ماهی،یکی دوبار هم که شده با هم از خانه بیرون بزنید و فرصت را برای با هم بودن غنیمت بشمرید.

3-ساعات اضافی:وقتی خسته و کوفته از سرکار بر می گردید،دلتان می خواهد فقط و فقط استراحت کنید و کسی مزاحمتان نشود.واقعاً از این همه تلاش شما قدردانی می کنیم،اما یادتان باشد کار تنها موضوعی نیست که شما برای آن خلق شده اید پس همسرتان را هم دریابید و حداقل روزی نیم ساعت فقط وفقط به او توجه کنید.

4-عدم رسیدگی به وضع ظاهری:فکر می کنید حالا که زن و شوهر هستید و چندین سال از زندگی مشترکتان می گذرد باید از وضع ظاهریتان غافل شوید.دست از نامرتب بودن بردارید.به سر و وضع خودتان برسید؛از ریخت و پاش کردن در خانه بپرهیزید و به خودتان برسید.مدل موهایتان را عوض کنید.لباس تمیز و مرتب بپوشید و بگذارید همسرتان شما را به بهترین شکلی که هستید ببیند.

5-بی توجهی:یکی از بزرگترین دشمنان زن و شوهرها بی توجهی است.منظور ما از توجه،نگاه کردن به همسرتان است.زمانی که همسرتان لباس تازه ای خریده،به آرایشگاه رفته و... به او توجه نشان دهید؛بخصوص زمانی که او را شیک و زیبا میبینید و یا وقتی او با تعریف های بجا و مناسبش شما را تحت تاثیر قرار می دهد.از او تعریف کنید،زیرا تعریف و تمجیدها همیشه خوشایند هستند،مخصوصاً زمانی که درست و بجا به کار برده شوند.

6-حسادت مفرط:دست از پاییدن و کارآگاه بازی بردارید زیرا زندگی مشترک برپایه اعتمادی دو جانبه بنا می شود.شک و گمان های بیش از حد،در نهایت او را به ستوده می آورد.به حریم خصوصی همسرتان احترام بگذارید و او را کنترل نکنید.

7-خانوده همسر:تفاهم بین شما و خانواده همسرتان اغلب می تواند گرم و صمیمانه باشد.اگر احساس می کنید همسرتان از رفت و آمد زیاد خسته می شود و به او اصرار نکنید.سعی کنید شرایط را درک کنید و به خانواده همسرتان احترام بگذارید و هرگز به خاطر اختلافاتی که بین شما وجود می آید همسرتان را واسطه نکنید.خودتان سعی کنید با گفتگو مشکلاتتان را رفع کنید.

8-نبود برنامه:تشکیل خانواده به معنای گذران زندگی بدون درنظر گرفتن آینده نیست.شما باید به اتفاق یکدیگر برای آینده برنامه ریزی کنید؛از برنامه های کوتاه مدت(رفتن به تعطیلات،خرید منزل،اتومبیل و...)گرفته تا برنامه های بزرگ تر(بچه دار شدن،نقل مکان کردن،تغییر شغل و...)بی درنگ درباره آینده و آنچه پیش رو دارید با هم،هم فکری کنید.این عمل روابط شما را مستحم تر کرده و شور و شوق بیشتری در زندگی را در شما شعله ور می کند.

9-سکوت:سعی کنید مسائل مختلف را با همسرتان درمیان بگذارید.سکوت و عدم گفتگو به هر دلیلی که باشد،مضر است.سکوت،یا به علت بی توجهی،یا به خاطر خشم و سرکوب کردن احساسات و یا به علت سرد شده نیست به روابط زناشویی و... است.سعی کنید همیشه با همسرتان صادق باشید و او را در جریان امور روزمره قرار دهید.

10-فرضیاتی که درباره همسرمان داریم:قضاوت درباره رفتار طرف مقابل پیش از آن که او حتی درباره آن موضوع اطلاع داشته باشد،صدمه زیادی به رابطه زناشویی می زند.فرضیاتی که ما درباره یک دیگر پیش خود می پنداریم،قاتل خاموش زندگی زناشویی هستند.معمولاً بین واقعیت و آنچه ما فکر می کنیم تفاوت زیادی وجود دارد.پس سعی کنید همیشه فرضیات خود را روی کاغذ نوشته و بفهمید این تصورات از کجا آمده اند.

چند پیشنهاد به زنان برای داشتن لحظاتی برای خود

زنان موجوداتی رابطه محورند،آن ها به دیگران خیلی بها می دهند و شادو راضی کردن دیگران را در اولویت قرار می دهند که البته بهای آن بی توجهی به خوشحال کردن خودشان است.زنان با فداکاری زیاد اوقات زیادی از شبانه روز را به خواسته های دیگران پرداخته و از خود غافل می شوند.ما زنان راحت نیستیم کاری را فقط خودمان انجام دهیم.این حالت باعث احساس گناه در ما می شود.تصور می کنیم که همه،یعنی شوهر،فرزند،خانه و زندگی خود را به حال خود رها کرده ایم و به این ترتیب وقتی به فکر خود هستیم،احساس می کنیم باید عذرخواهی کنیم.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به انجام کارهای گوناگون،آماده کردن غذا،شستن ظروف،رسیدگی به امور بچه ها و غیره می پردازید،شاید فکر می کنید که اگر زمانی را به خود اختصاص دهید،دیگران ناراحت می شوند و یا شاید غر بزنند.نگران نباشید!آنان خیلی زود به اوقات ویژه شخصی شما عادت می کنند،حتی وقتی ببینند که با نشاط شده اید و آرامش بیشتری دارید خوشحال واهند شد،پس توصیه های ما را به کار گیرید و خود فراموش شده تان را به خاطر بیاورید.

1-خلوتی برای خود داشته باشید:زمانی را به خود اختصاص دهید.در سکوت به ندای درونی خود گوش کنید.دفتر یادداشت روزانه ای داشته باشید و افکارتان را یاد داشت کنید.قدم بزنید و گوش دهید.طولی نمی کشد ندای درونی تان را می شنوید.

2-ایده ای جدید کشف کنید:انسان ها به خصوص زنان نیاز دارند چیزی را خلق کنند تا ارتباط خود را با شادمانی از دست ندهند،گاهی سعی کنید کار تازه ای انجام دهید.مهم نیست چه چیزی درست می کنید کیک،تمیز کردن آشپزخانه،نوشتن داستان،تعریف کردن داستانی برای فرزندانتان،نامه ای به دوستتان،تلفنی به دوستی که مدت هاست از او بی خبرید و...

3-با زنان دیگر معاشرت کنید:زنان درکنار دوستان خود قدرتی عجیب می یابند.آیا تا به حال چند زن که کنار هم ایستاده اند وکاری مشترک انجام می دهند،دیده اید.تنها در حضور زنان دیگراست که زنان می توانند زن بودن را بیا موزند.

4-مراقب خود باشید:توجه به خویش کاری است که خیلی از پدرها ومادرها از انجام آن ناتوانند و بهانه آ نان ،فدا کردن نیازهای خود برای نیازهای فرزندانشان است. فراموش نکنید اگرمراقب خود نباشید،نمی توانید همسرو مادری خوب باشید.ورزش کنید. مراقب تغذیه خود باشید وبه خودتان برسید .اگرمطمئن نیستید که چه کاربایدبکنید سئوال زیر را از خود بپرسید:«الان برای مراقبت از خودم به چه چیزی نیاز دارم؟»به این سئوال جواب دهید وآن را عملی سازید!

یک کار خیر خواهانه انجام دهید.می توانید به کسانی که نیازمندند کمک کنید،از خانه سالمندان دیدن کنید،بین نیازمندان غذا توزیع کنید و...

5-یک نامه عاشقانه برای همسرتان بنویسید :چند بار برای پیدا کردن یک هدیه عالی برای شخصی که برایتان مهم است ،تلاش کرده اید؟

خوب اگرتا کنون نامه دوستانه ای دریافت کرده باشید ،می دانید که این هدیه چقدر میتواند خاص باشد.برای نوشتن احساساتتان بر روی یک کاغذ زیبا وقت بگذارید.وقتی که نوشتن نامه را تمام کردید.آن را در پاکتی زیبا گذاشته و به همسرتان اهدا کنید.

6-خانه خود را زیبا کنید:کار خاصی برای ایجاد یک فضایروحیخش در خانه تان انجام دهید.خانه خود را به شکل مطبوعی بیارایید و برای روحتان یک مکان گرم و راحت برای استراحت درست کنید.می توانید خانه را به خوبی تمیز کنید.عکس مورد علاقه تان را قاب بگیرید و روی دیوار آویزان کنید.قالیچه ای زیبا برای اتاقتان خریداری کنید.یک گل زیبا روی میزتان بگذارید.

7-زندگی معنوی تان را بیدار کنید:هر روز زمانی را برای زندگی معنوی خود اختصاص دهید.قرآن بخوانید و از تعالیم آن بهره مند شوید.آیین های مذهبی را به جا بیاورید و دعاها و نمازهایی که برای شما احساس آرامش و ارتباط معنوی با خدا را فراهم می کنند بخوانید.

چگونه عاشق همسرمان بمانیم؟

عشق بزرگ ترین اعجازی است که در تمامی عالم وجود دارد.عشق پلی است که ما را با جهان هستی متصل می کند.هنگامی که با عشق زندگی می کنیم،عشق را در تمامی اطرافیان می بینیم،حتی آن هایی که خودشان از عشق بی خبرند.عشق در وضعیتی خاص تولید می شود و رشد می کند.برای عاشق شدن ماندن باید شرایط لازم را در زندگی در روابط خود فراهم کنید.برای روشن کردن شعله عشق باید شرایط لازم برای رشد هفت عنصر اساسی عشق را فراهم کنید.این عناصر هفتگانه عبارتند از:

هفت عنصر اساسی عشق

1-انرژی:عشق وقعی به شما انرژی جسمانی،ذهنی،احساسی و عاطفی خواهد بخشید.

2-شور و اشتیاق:رابطه ای سالم،نگرش و برخوردی سالم تر و مثبت تر نسبت به زندگی در شما می آفرند.

3-هیجان خوش بینی نسبت به آینده:هنگامی که عاشق هستید با هیجان،چشم انتظار آینده ای شاد خواهد بود.

4-اعتماد به نفس و خود باروی:یک رابطه خوب و سالم،اعتماد به نفس و خود باوری به شما خواهد بخشید.

5-سخاوت احساسی و عاطفی:هنگامی که عاشق هستید و احساس عشق می کنید به مراتب برایتان ساده تر است که دیگران را در غنای روحی خود سهیم ساخته و احساس عشق و بخشندگی بیشتری کنید.

6-خودتان بودن:هنگامی که از طرف یک رایطه سالم حمایت می شوید راحت تر می توانید در کنار همسرتان،دوستان و دیگران،«خودتان»باشید.

7-آرامش روانی:وقتی عاشقید،احساس آرامش می کنید.عشق شما را از صلح و دوستی سرشار ساخته و آرامش فکری و روحی به شما اهدا می کند.

مدیریت اختلافات زناشویی

یکی از دشوارترین مسائل زناشویی،نحوه برخورد با نظرات متفاوت است.هنگام اختلاف نظر،زن و شوهرها اغلب به دعوا متوسل می شوند و گفتگوی آن ها ناگهان به سرزنش،گله،تهمت،شک و عصبانیت تبدیل می شود.

همان طور که مهم ترین مسأله در یک رابطه،برقراری آن است؛مخرب ترین مسأله هم در یک رابطه،دعوا و مشاجره است.بعضی از زن و شوهرها،مدام با هم جروبحث می کند و در نتیجه محبت آرام آرام رنگ می بازد و از بین می رود.بعضی زن و شوهرها موقع اختلاف نظر سکوت پیشه می کنند و احساسات خود را سرکوب می کنند،در نتیجه احساس صمیمیت و محبت واقعی را از دست می دهند.بهترین راه برای پرهیز از جروبحث این است که خواسته های خود را به آرامی بیان کنید.صادقانه و رک و راست حرف ها و خواسته های خود را با آرامش عنوان کنید و مراقب باشید کار به بحث و دعوا نکشد.جروبحث ها وقتی مخرب می شوند که زوج ها درباره علت ناراحتی خود صادق نباشند.

دلایل رنجش مردها و آغاز جروبحث

1-مرد می خواهد زنش او را همان طور که هست بپذیرد و وقتی زن به خاطر کوچک ترین کاری از او ناراحت می شود او احساس می کند مورد انتقاد قرار گرفته و زنش او را قبول ندارد.

2-مرد می خواهد زنش او را تحسین کند و وقتی زن به او بگوید چه کار باید بکند و چه کار نباید بکند او احساس حقارت می کند.

3-مرد می خواهد زنش او را تشویق کند و وقتی زن او را به خاطر ناراحتی خودش،مقصر می داند،مرد احساس ناتوانی و شکست می کند.

4-مرد می خواهد زنش از او تشکر کند و وقتی زن از این که زیاد در خانه کار می کند و کسی قدر زحمتش را نمی داند،شکایت می کند،او احساس ضعف و قدردانی نشدن می کند.

5-مرد می خواهد زنش به او اعتماد داشته باشد و وقتی می بیند زنش نگران مسائل و مشکلات خانه است احساس می کند زنش به او اعتماد ندارد.

چند پیشنهاد برای پرهیز از جروبحث

1-وقتی همسرتان دیر به خانه بر می گردد،به جای سرزنش کردن،احساس خود را بیان کنید.به جای گفتن:«چرا زنگ نزدی؟»و«تا حالا کجا بودی؟» بگویید:«وقتی تو دیر می کنی،من ناراحت می شوم.اگر بار بعد مجبور شدی دیر بیایی،به من زنگ بزن»

2-وقتی همسرتان مسأله ای را فراموش می کند به جای گفتن:«باز یادت رفت»،«چه قدر فراموش کاری»بگویید:«وقتی چیزی را فراموش می کنی،ناراحت می شوم.»

3-وقتی همسرتان احساسات شما را نادیده می گیرد به جای گفتن:«چرا به حرف من گوش نمی دهی.»بگویید:«ممکن است به حرفم گوش بدهی»یا«منظورم این نبود،اگر موافقی از اول حرف هایم را بگویم.»

4-وقتی همسرتان باعث ناامیدی شما می شودبه جای گفتن:«چطور به خودت اجازه دادی چنین کاری بکنی؟»بگویید:«دوست ندارم مأیوسم کنی،فکر کردم حداقل یه زنگ می زنی.»

5-وقتی همسرتان عجله می کند و باعث ناراحتی شما می شود به جای گفتن:«چرا همش باید عجله کنیم؟»بگویید:«من عجله کردن را دوست ندارم.لطفاً دفعه بعد 15 دقیقه زودتر حاضر شو.»

اگر توجه کرده باشید در تمام پیشنهادات بالا یک نکته اساسی مطرح شد:اگر نیازهای همسر خود را بفهمیم و آن ها را برآورده کنیم،به راحتی می توانیم جلوی جروبحث ها و دعواهای سخت را بگیریم.

هنر مهرورزیدن

بیشتر زن و شوهرها زندگی خوبی را شروع می کنند،اما بعد از مدتی عشق و علاقه آتشین آن ها فروکش می کند.علت هرچه که باشد شما با رعایت نکاتی چند می توانید زندگی را به کام خود و همسرتان شیرین کنید.

1-به همسرتان محبت کنید تا از او محبت ببینید.علاقه به همسر مهم ترین ویژگی زندگی زناشویی است و باید در تداوم آن کوشا باشید.به شیوه های مختلفی می توانید به همسرتان محبت کنید که چهار روش را در این جا مطرح می کنیم:

الف)ابراز احساسات با تشکر و قدردانی

ب)ابراز احساسات با غافلگیر شدن

ج)ابراز احساسات با خنده و تبسم

د)ابراز احساسات با احترام گذاشتن

2-اجازه ندهید احساساتان بر عقلتان چیره شود:اغلب اختلافات زناشویی ریشه در احساسات دارند.سعی کنید بین عواطف و منطقتان تعادل برقرار کنید و شتابزده و عجولانه قضاوت نکنید.قبل از تصمیم گیری حتماً موقعیت را ارزیابی کنید و بعد با سنجیدن جوانب مختلف تصمیم بگیرید.

3-گذشت داشته باشید:گذشت مؤثرترین وسیله ای است که می توان با آن زندگی را بهبود بخشید.بپذیرید که ما انسانیم و انسان جایزالخطاست.همه اشتباه می کنیم و گذشت تنها راه کوتاهی است که به ناراحتی ها پایان می بخشد و به ما رضایت می دهد.گذشت زیباترین هدیه ای است که می توانیم به همسرمان تقدیم کنیم.گذشت به انسان آرامش فکری داده،اعصاب را راحت می سازد و انرژی لازم برای زندگی به فرد می بخشد.

4-به نقاط قوت همسرتان متکی باشید و فقط عیب همسرتان را نبینید:با یک تجدید نظر خوش بینانه می توانید تغییراتی بزرگ در زندگی تان اعمال کنید.سعی کنید ویژگی های مثبت همسرتان را ببینید و آن ها را با تشویق و ترغیب تقویت کنید.در همسرتان به صفاتی از قبیل مهربانی،تواضع،پاکدامنی،خوش اخلاقی،حامی بودن و غیره توجه نشان دهید و شادی و رضایت خود را از داشتن چنین همسری قدردانی کنید.

5-اجازه ندهید دیگران در زندگی زناشویی شما دخالت کنند:غالباً زوجین از دخالت دیگران در زندگی زناشویی واهمه دارند،اما لازم است به این نکته توجه کنید که می توانند از تجربیات دیگران استفاده کنند.ما گفتگوهای افراد را از یک فیلتر ذهنی عبور می دهیم و بعد آن را ارزیابی می کنیم.در روایات نیز آمده که«به کلامی که گفته می شودتوجه کنید،نه به کسی که حرف می زند»پس به محتوای حرف توجه کنید،فرقی نمی کند که این حرف را مادرتان،مادر شوهر،مادر زن،پدر شوهر،پدر زن و ... بیان می کند،بلکه به نیت آن ها توجه کنید و پیش داوری و قضاوت ناشایست نکنید.

سعی کنید با گفتگوی سالم اختلافات خود را حل و فصل کنید و اگر لازم بود از حمایت و راهنمایی های بزرگ ترها بهره بگیرید،ولی هرگز اجازه ندهید دیگران به جای شما تصمیم گیری کنند.

6-همسرتان را درک کنید:ما زمانی می توانیم دیگران را درک کنیم که از افکار،احساسات و عقاید آن ها آگاه باشیم.به عبارت دیگر زمانی از ماهیت درونی همسرتان آگاه می شوید که با او از غم و شادی هایتان حرف بزنید.

رابطه با خانواده همسر

ورود به خانواده جدید و تعامل با افراد خانواده همسر یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین وظایف همسران است.خانواده همسر،خانواده جدیدی است که به واسطه همسر،عضو آن می شویم.هرچه خانواده همسر به خانواده ما شباهت بیشتری داشته باشد رفتار اعضای خانواده همسر برای ما قابل پیش بینی تر است چرا که از قبل رفتارهای مشابه آن ها را در خانواده خود درک کرده ایم.اما هرچه خانواده همسر با خانواده ما تفاوت بیشتری داشته باشند درک رفتارها و روابط آن ها برای ما پیچیده تر و سخت تر است.در این شرایط وظیفه همسر است که ما را با رفتارها و نگرش های خانواده اش بیشتر و بیشتر آشنا کند.

ورود به خانواده همسر فصل جدیدی از زندگی خانوادگی است.شما می توانید عضو آن خانواده شوید و احساس خودی بودن کنید یا این که می توانید همیشه خود را غیر خودی محسوب کنید و احساس غریبگی کنید.

معمولاً افراد،همان گونه در خانواده جدید،رفتار می کنند که در خانواده خود رفتار کرده اند فردی که در خانواده خود،نقش برادر بزرگ را داشته است در خانواده همسرش نیز سعی می کند همان نقش را ایفا نماید؛یا فردی که در خانواده خود،نقش خواهر یا برادر خود را داشته است در خانواده همسرش نیز این نقش را بیشتر و بهتر می تواند ایفا نماید.

ارتباط با مادر و پدر همسر مهم ترین ارتباط همسران است.اگر شما رابطه خوبی با پدر خود داشته باشید،بهتر می توانید با پدر همسرتان نیز ارتباط بگیرید و در صورتی که ارتباط منفی با پدرتان داشته باشید نسبت به ارتباط با پدر همسر ترس هایی خواهید داشت.

بهترین ارتباط با پدر و مادر همسر،ارتباطی است که آن ها عروس خود و داماد خود را فرزند خود بدانند و عروس و داماد نیز آن ها را پدر و مادر خود بدانند.معمولاً در آغاز وصلت و زندگی مشترک همه سعی می کنند به چنین جایگاهی دست پیدا کنند اما این تلاش های آن ها همیشه کامیاب نیست.این عدم کامیابی چندین علت می تواند داشته باشد.یکی از علل ناکامی در برقراری ارتباط والد-فرزندی بین پدر و مادر همسر و عروس یا داماد می تواند در نخواستن یکی از طرفین باشد.زمانی که پدر و مادر همسر با بی تجربگی برخورد می کنند و اساساًچنین دیدگاهی ندارند که عروس یا داماد می تواند در جایگاه فرزندی آن ها قرار بگیرد،طبیعی است که تلاش هم نخواهن کرد که عروس یا داماد را همچون یکی از فرزندان خود ببینند و زمانی که عروس یا داماد نخواهند که چنین ارتباطی برقرار شود و یا زمانی که فاصله می گیرند و خود را تافته جدا بافته ای به حساب می آورند،طبیعی است که این ارتباط شکل نمی گیرد.

علت دیگر،«دوم بودن»در ارتباط است.به هر حال هم پدر و مادر همسر،پدر و مادر دوم فرد به حساب می آیند و هم شما پس از فرزند آن ها،قرار دارید و به گونه ای دوم محسوب خواهید شد.

دوم بودن عواقبی دارد که معمولاً فرزندان دوم آن را  به  خوبی می شناسند.فرزند دوم همیشه باید صبور باشد تا پس از فرزند اول،مورد توجه واقع شود.دوستی و محبت،قدمت رابطه و توجه در ابتدا به فرزند اول می رسد و پس از آن به فرزند دوم.جایگاه دومی جایگاه توجه کم تر است.اگر پدر و مادر همسر یا عروس و داماد بخواهند توجه اول را کسب کنند و جایگاه اولی را به دست آورند،باعث ایجاد تنش و مشکل خواهند شد.اگر پدر و مادر همسر از شما انتظار داشته باشند که بیش از پدر و مادرتان به آن ها توجه کنید.هم خواسته ای است ناشدنی و هم باعث بروز تعارض می شوند و اگر عروس و داماد بخواهند که توجه بیشتری از همسرشان دریافت کنند،این هم ناشدنی است و هم باعث بروز تعارض در پدر ومادر همسر می شود.

ارتباط فرزندی و والدینی بین عروس و داماد و پدر و مادر همسر در کلمات و لغات زبان انگلیسی به خوبی نشان داده شده است.داماد به انگلیسی Son in low است و عروس in low daughter و پدر همسر father in low و مادر همسر  Mother in low می باشد.جایگاه پسر بودن برای داماد و جایگاه دختر بودن برای عروس،جایگاه پدر و مادر بودن برای پدر و مادر همسر در این اصطلاحات به خوبی بیان شده است.

هرچه روابط خویشاوندی خود ما بهتر و بهتر شود،روابط ما با خانواده همسرمان نیز بهتر می شود.

این ها به هم پیوسته هستند و بر یکدیگر تاثیر دارند.روابط خویشاوندی بعدی،تابعی از روابط خویشاوندی قبلی است.هرچه قبلی ها بهتر باشد یا بهتر شود،بعدی ها هم بهتر می باشد یا بهتر می شود.در این جاست که لازم است،همسران نسبت به روابط خویشاوندی همسرشان توجه کنند.افرادی که مانع ارتباط همسرشان با خویشاوندانش می شوندبه واقع مصداق این شعر هستند که«یکی بر سر شاخ بن می برید»هرچه شما به ارتباط همسرتان با خانواده و خویشاوندانش بیشتر بپردازید و تلاش کنید که آن روابط بهتر شود به واقع کمک کرده اید که ارتباط همسرتان با خانواده خودتان بهتر شود و هر چه روابط همسرتان را با خانواده و خویشاوندانش قطع کنید یا تلاش کنید که این روابط کاهش یابد،به واقع باعث شده اید که روابط همسرتان با خانواده خودتان بدتر شود.به واقع این دو نظام کاملاً به هم پیوسته هستند و تابعی از یکدیگر می باشند.

مهم ترین کار برای داشتن رابطه ای صمیمانه با خانواده همسر،این است که تفاوت های میان خانواده خود و همسر را فراموش کرده و آن ها را همان طور که هستند بپذیرید.اصولاً در تمامی طبقات اجتماعی جامعه و در میان اقشار مختلف،دختران به طور ناخودآگاه آموزش می بینند که وقتی به خانه بخت رفتند مواظب خواهر شوهر و مادر شوهر خود باشند.از آن ها کم نیاورند و به این ترتیب با یک سپر دفاعی به خانه بخت می روند،گویی او مجبور است در مقابل خانواده همسر همواره جبهه گیری کند در حالی که هرگز پسران چنین مشکلاتی را تجربه نمی کنند.

نداشتن مهارت های برقراری ارتباط،کم سن و سال بودن و نداشتن مهارت های حل مسأله باعث می شود کوچک ترین مشکل زوج جوان در ابتدای زندگی با کشیده شدن به خانواده های طرفین به معضلی بزرگ تبدیل شود.

بهتر است برای پرهیز از به وجود آمدن تنش بین خود و خانواده همسر تلاش کنید.اولین گام احترام متقابل است.رابطه ای که در آن احترام حاکم باشد هرگز به تنش و دعوا و درگیری متمایل نمی شود.طرفین باید سعی کنند از رفتارهای که حساسیت طرف مقابل را بر می انگیزد،خودداری کنند.شما می توانید با ذکاوت و تیز بینی خود این موارد را شناسایی و از رفتارهایی که حساسیت طرف مقابل را بر می انگیزد،خودداری کنید.

یادتان باشد لازم نیست کوچک ترین اختلاف خود را،با پدر و مادر خود در میان بگذارید.پدر و مادر از سر محبت و دلسوزی بیش از حد به فرزند،ناراحتی دختر یا پسر خود را فراموش نمی کنند در حالی که زوج جوان ساعتی بعد همه چیز را فراموش کرده اند.

یکی از قدامات دیگر این است که رفتار نادرست والدین همسرمان را به حساب همسرمان نگذاریم.خوب است صبر کنیم و در موقعیت مناسب همسرمان را در جریان آزردگی خاطر خود قرار دهیم تا مسأله با همکاری هم حل و فصل شود.گله و شکایت از رفتار و گفتار خانواه همسر فقط رنج و ناراحتی همسرمان را تشدید می کند و در طول زمان باعث عمیق شدن اختلاف ها می شود.بهتر است از آزردگی هایمان نه به صورت شکایت بلکه به صورت درد و دل صحبت کنیم.

بی اهمیتی به والدین همسر،قطع رابطه با آن ها،کاستن علاقه فرزندان به خانواده طرف مقابل،جبهه گیری در بیشتر موارد،توجه بیش از حد به والدین خودمان و رفتارهایی از این دست،فقط در طول زمان به جدایی بیشتر زوج ها از یک دیگر می انجامد و زمینه اختلاف های بعدی را فراهم می کند.

 

برای یک خواب دلپذیر وقت بگذارید

طبق گفته محققین،ما برای این که بهترین بازدهی را داشته باشیم به 8 ساعت خواب نیاز داریم.بدن ما برای بی خوابی بهای خطرناکی را می پردازد.قوای فکری ما کند می شود،بی منطق و زود رنج می شویم.واکنش هایمان کند می شود.بیشتر دستخوش غم و اندوه،افسردگی و خشم می شویم و سیستم ایمنی بدنمان به خاطر می افتد.پی هر کاری که می توانید،بکنید تا به قدر کافی بخوابید.

چند پیشنهاد برای خواب بهتر

درباره این که چگونه می توانید به هم کمک کنید که بهتر بخوابید با همسرتان صحبت کنید.سعی کنید شب ها در یک زمان به رختخواب بروید.در طول روز تمرینات ورزشی داشته باشید.در ساعات آخر شب چیزی نخورید.قبل از خواب به هم دیگر یک ماساژ آرام پشت بدهید.مهم این است که خواب را جدی بگیرید و درباره راه های خاصی که می توانید به یکدیگر کمک کنید تا بهتر بخوابید،صحبت کنید.از همین امشب شروع کنید.

چند پیشنهاد به زن ها برای ایجاد آرامش در خانه:

1-برنامه ریزی کنید:دفترچه تهیه کنید و تمام کارهایی را که فردا باید انجام دهید بر روی ان بنویسید.فوریت و اهمیت هر کار را در لیست بنویسید.وقتی شوهرتان از شما می خواهد کاری برایش انجام دهید،آن را در لیست بنویسید.به این ترتیب یک گزارش همیشگی از فعالیت هایتان دارید.

تمام مردها عاشق نظم و ترتیب هستند و خیلی خوشحال می شوند که خانه ای منظم داشته باشند.شوهر شما از بودن در کنار شما و مصاحبت شما لذت می برد.

2-به ظاهرتان برسید:طرز فکر مردها متفاوت از زنان است.یک مرد قبل از توجه به شخصیت زن،ابتدا سر وضع ظاهری او را می بیند.بنابراین قبل از ورود همسرتان به منزل دوش بگیرید،موهایتان را مرتب کنید و لباس تمیز و آراسته ای به تن کنید و از عطر دلخواهتان استفاده کنید.و حتماً مسواک بزنید.یادتان نرد سرو وضع آراسته همان چیزی است که شوهر شما از شما می خواهد.

3-از شوهرتان هنگام ورود به خانه استقبال کنید:به جای این که کاری کنید که شوهر خسته تان هنگام ورود به دنبال شما بگردد.برای استقبالش به جلوی در بروید.بگذارید لحظه ای که به خانه می رسد،شاد و زیبا باشد.حتی اگر او با حالتی عصبی و خسته و کوفته به خانه بیاید،با دیدن قیافه مرتب و شادمان شما خستگی از تنش بیرون می رود.

4-هر روز صبح یک کدبانوی تر و تمیز باشید:با لحن محبت آمیز با شوهرتان صحبت کنید که سعی کنید که هنگام سخن گفتن و در کنار او بودن،دلپذیر به نظر بیاید.تا نزدیک اتومبیلش او را بدرقه کنید و با او خداحافظی کنید.می توانید برایش دست تکان دهید و یا او را ببوسید.هر کسی روش خاصی برای خداحافظی دارد.

5-یادتان باشد این احساس شماست که مرد را راضی و خشنود نگه می دارد نه زحمت و خدمتی که به مرد ارائه می کنید:حتی اگر مردی به همسر خود علاقه اینداشته باشد،زن با تشکر و قدردانی از کارها و زحماتی کهمی کشد می تواند او را به خود علاقه مند کند.زن می تواندکاری کند که مرد حس کند زنش او را دوست دارد.پس به همسرتان عشق بورزید،او را دوست بدارید و از او قدردانی کنید.

6-تمام لباس زیرهای کهنه و نخ نمای خود را دور بیندازید و چند لباس زیر زیبا و نو تهیه کنید:این کار هم به شما و هم به شوهرتان احساس خوبی می دهد.

7-اتاق خواب خودرا تمیز نگه دارید:می توانید از گل و شمع استفاده کنید.حال و هوای عاشقانه و شاعرانه به اتاق خواب بدهید.حتی اگر دیرتر از شوهرتان می خوابید،می توانید چند دقیقه ای کنارش دراز بکشید،او را در آغوش بگیرید و به او بگویید دوستش دارید.

روش های ساده برای این که خانه خودتان را به خانه دلخواه تبدیل کنید:

1-عکس های روی دیوار:چندتا از عکس های مورد علاقه تان را روی دیوار نصب کنید.این عکس ها ممکن است خانوادگی یا دوستانه باشند.بودن این تصاویر در معرض دیدتان یادآور خاطرات خوش گذشته است.هر از گاهی این تصاویر را عوض کنید.

2-تغییر مبلمان و یا چیدمان اتاق:وقتی بر اثر گذشت زمان،برخی از وسایلفرسوده و بی رنگ و رو می شوند،می توانید آن ها را تعویض کنید.اگر هزینه کافی ندارید راه حل های مناسب تر و با صرفه تری هم هست.با هزینه ای بسیار کم تر می توانید مبلمانتان را تعمیر و بازسازی کنید.روکش آن ها را عوض کنید یا چند کوسن رنگی روی آن ها بگذارید.با انداختن چند قالیچه کوچک و زیبا دکور خانه را تغییر دهید.

3-دور ریختن وسایل به درد نخور:برخی از وسایل بی فایده و به درد نخور را دور بریزید تا فضای خانه را بازتر کنید.اجازه ندهید وسایل اضافی،دست و پاگیرتان شود.

4-شمع،عود:گاهی اوقات به ندای درون تان گوش دهید.محیطی آرام و رویایی را برای خودتان فراهم آورید.برای این که به آرامش برسید،هر کاری که می توانید انجام دهید.شمع روشن کنید.

5-معجزه رنگ:رنگ ها اثر فوق العاده ای بر محیط شما خواهند داشت.البته هنر انتخاب رنگ مناسب به عهده شماست.ترکیب رنگ ها و به دست آوردن رنگ دلخواه هم ممکن است اثری جاودان بیافریند.

6-وسایل تزئینی:اگر به جای دیدنی و دوست داشتنی سفر کرده ایدو چیزهایی را از آن سفر به عنوان یادگاری با خود آورده اید،در معرض دید قرار دهید تا یادآور خاطرات خوش سفرتان باشد.ممکن است والدین،پدربزرگ و مادر بزرگ تان اجناس قدیمی و زیبایی در انبار داشته باشند.اگر دوست دارید می توانید با اجازه آن ها،از این وسایل برای تزئین منزلتان استفاده کنید.

7-گل:هر روز حداقل یک شاخه گل تازه به خانه بیاورید.می توانید این گل ها روی میز ناهار خوری یا کنار تخت تان بگذارید.لازم نیست دسته گل های بسیار بزرگ یا گران تهیه کنید.اگر چند شاخه گل را در گلدان قرار دهید،مطمئناًهمان تاثیر را خواهد داشت.

8-آینه:به طور کا آینه ها زیبایی اتاق را دو چندان می کنند.اگر موقعیت پنجره شما طوری است که نور زیادی وارد اتاق نمی شود،این روش ممکن است موثر باشد.اگر آینه بزرگی را روبه روی پنجره اتاق بگذارید،علاوه بر روشن تر شدن اتاق،اتاق هم بزرگ تر به نظر می رسد.

 

منبع: سایت مدیریار











نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد