خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

غلبه بر اضطراب در سخنرانی


چگونه درهنگام سخنرانی بر اظطراب و نگرانی خود فایق آییم و  بر آن غالب شویم...





 چگونه درهنگام سخنرانی بر اظطراب و نگرانی خود فایق آییم و  بر آن غالب شویم :

 

درشروع سخنرانی آن چه که شما با وضعیت خود نشان می دهید بیانگر مفهوم مهمی است

 

که آیا شما احساس راحتی دارید یا نگران هستید. برای کنترل عرق نکردن وسرخ نشدن بدون نیاز به دارو، مواد مخدر و ... راه های مختلفی وجود دارد که به شرح  ذیل  می باشد:

 

 

 

1-    لباس راحت بپوشید

 

وقتی شما لباس تنگ برتن دارید شما شروع به عرق کردن می کنید شما حتی احساس ناخوشایند بیشتری می کنید بنا به دلایل مختلفی اولا لباس ها ممکن است حرارت شما را بالا ببرند. ثانیا وقتی که عرق می کنید باعث می شود لباس به بدن شما بچسبد واحساس ناخوشایندی بیشتر ملموس شود. سوم وقتی که شما لباس تنگ برتن دارید ، نشانه های عرق در زیر بغل تان سریع مشهود می شود و باعث می شود میزان ناخوشایندی افزایش یابد. پوشیدن لباس آستین کوتاه جریان خنکی در بدن را افزونی می بخشد

 

 

 

2-    استفاده از ضد عرق و رفع کننده ی بوی نامطبوع

 

استفاده از دفع کننده های بو ممکن است احمقانه به نظر برسد اما همیشه برا ی عرق کردن زود هنگام آماده باشد. سعی کنید به انواع مختلف و ابزار مختلف مانع عرق کردن خود شوید.

 

 

 

3-    نوشیدن آب کافی

 

خیلی مهم است که درهنگام سخنرانی آب بدنتان کم نشود مخصوصا اگر شماخیلی عرق می کنید.

 

ازدست دادن آب بدن باعث افزایش استرس و پایین آوردن  کارآیی حافظه می شود و در تعیین درستی لغات دچار مشکل می شوید.

 

نوشیدن آب فراوان قبل از سخنرانی خیلی موثر می باشد و همین طور بایستی قبل از آن مراقب دستشویی رفتن هم بود.

 

پزشکان معتقدند که اگر ادرار شما زرد روشن بود ، آن بدین معنی است که شما به نوشیدن مایعات فراوان احتیاج دارید.

 

 

 

4-    در ابتدا کمی تمرین فیزیکی کنید

 

می دانیم که کمی تمرین فیزیکی باعث عرق ناگهانی در بدن می شود  و آن چیزی است که شما از آن اجتناب دارید به هرحال اضطراب و نگرانی همچنین عرق کردن شما به دلیل سبک شدن ممکن است کاهش یابد بر همین خاطر اگر کمی ورزش قبل از سخنرانی انجام دهید خیلی بهتر است .

 

شما ممکن است کمی پیاده روی نمایید یا با صدای بلند بالا پایین بپرید و یا مشت تان را به هوا پرتاپ کنید .همچنین می توانید صدای اسب درآورید، یعنی نفس عمیقی بکشید و از بین لبهای تان مثل آنچه اسب انجام می دهد لبهای تان را بلرزانید.آن باعث می شود لب های تان آرام و بشاش شود و ناراحتی از شما رخت بندد، سخنرانی را با لبخند شروع کنید که باعث آرامش زیاد می شود .حد و روش خاصی را نمی توان برای ممارست و تمرین آرامبخش قبل از سخنرانی تعیین نمود.

 

به هرحال شما یکی از موارد را برای آرام کردن خودتان قبل از سخنرانی پیدا خواهید کرد. وقتی که شما آرام هستید کمترعرق می کنید، سرخ می شوید و یا احساس نگرانی خواهید کرد.نکته ی مهمی که بایستی بدانید این است که اگر آدرنالین شما افزایش یافت خود راکنترل نمایید و در یک کلام ، از نگرانی هراسی نداشته باشید.

 

در 1001 نکته مجریگری نکاتی برای اماده شدن قبل ازسخنرانی آورده شده که می توانید رجوع کنید.

 

 

 

5-   بدانید که عرق کردن آنقدر مهم نیست

 

سخنران هایی که از سخنرانی نگران هستند انرژی زیادی را صرف می کنند. خواه عرق نمایند، سرخ شوند ، لب های خشک داشته باشند و یا بلرزند وغیره .یاد داشته باشید درآن روز عرق کردن شاید برای مخاطبین خیلی هم مهم نباشد حتی شاید آنها متوجه عرق کردن شما هم نشوند حتی اگر توجه هم کنند فرقی برایشان نمی کند.شما در جمع آنها نیستید،  بنابراین اگر شما عرق نمایید زیاد هم برایشان مهم نیست .

 

سخنرانان مضطرب به طور منظم تنفس نمی کنند، بنابرین مغز پیامی دریافت می دارد که اکسیژن تازه به مغز نمی رسد، سپس بدن دچار افزایش آدرنالین می گردد که اثرات مخرب آن سرخ شدن ، سریع عرق نمودن ، لرزه و احساس ناتوانی درسخنرانی است .عمومی ترین روش تکنسین ها را که می توانم توصیه نمایم این است که سه تا نفس عمیق بکشید.

 

 

 

6-  حرکت های آرام در طول سخنرانی

 

فکر آدرنالین به عنوان یک منبع انرژی مطرح است از آن بایستی استفاده نمود. حرکت کنیم ! و زود حرکت کنیم ! درجای ثابت نایستیم ، تریبون را نگیریم و سعی در چسبیدن به آن نداشته باشیم . به یک طرفی حرکت کنید، پاهایتان را کمی حرکت دهید قدمی و یا دوقدم به سمت حاضرین بردارید یا به طرفین .اگر پشت تریبون راحت ترید پاهایتان را کمی حرکت دهید. شما می توانید آدرنالین برای سخنرانی تان استفاده نماید صدایتان را بلند کنید، کلامتان را با تاکید فراوان بیان نماید. با استفاده از آدرنالین می توانید ژست خود را افزایش دهید، خنده ی خود را افزایش دهید.اگر شما از آدرنالین استفاده می کنید عرق کردن زیاد مهم نمی باشد.

 

 

 

آدرنالین: (در شرایط استرس، تولید سلول های ایمنی نوع لنفوسیتT افزایش می یابد و مقدار زیادی سم در بدن انسان جمع می شود. تولید هورمون آدرنالین به دنبال استرس و شرایط ناموزون با بدن، افزایش می یابد. تولید بیشتر آدرنالین به بدن کمک می کند تا انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد. از طرفی تولید آدرنالین، ذخایر موادقندی را تخلیه می کند. افزایش ترشح هورمون های بدن، پاسخ طبیعی بدن ما به استرس است.)

 

منبع: http://jahadefarhangi.blogfa.com












نظرات 1 + ارسال نظر
ادیب یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:42 ب.ظ http://kian@amirhosseinadib.com

سلام و خسته نباشید
مطالبتون واقعا حرف نداره
بنده که به شخصه طرفدار بلاگتون هستم و از همه مهمتر
مطالب ارزشمندی که میزارید
و بلاگ شما هم در لیست سایت هایی هستن که بهشون سر میزنم یا هر روز یا هر چند روز یکبار !
بهترینها را آرزومندم
موفق باشید
در پناه خداوند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد