خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

تفاوت های بیولوژیکی و روانشناسی مردان و زنان


نه تنها ساختار مغز زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است ،‌بلکه مردان و زنان از مغزشان به طرز متفاوتی استفاده می کنند




الف : تفاوت های بیولوژیکی :

نه تنها ساختار مغز زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است ،‌بلکه مردان و زنان از مغزشان به طرز متفاوتی استفاده می کنند .

در مغز زنان ، اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمکره چپ و راست وجود دارد که به آنها این توانایی را می دهد از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند . اما ، در مردان ارتباط کمتری بین دو نیمکره مغزشان وجود دارد و این قابلیت باعث می شود آنها مهارت بیشتری در استدلال های انتزاعی و هوش دیداری – فضایی داشته باشند .

بیشتر عادات مردان و زنان را می توان توسط نقش آنها در در روند تکامل توضیح داد . با وجود این که شرایط زندگی تغییر کرده ، باز هم زنان و مردان تمایل دارند از برنامه ی بیولوژیکی خود پیروی کنند . مردان قادرند تا مسیر حرکت خود را به خاطر بسپارند ، زیرا در گذشته مردان می بایست شکار خود را ردیابی می کردند و آن را می گرفتند و به خانه باز می آوردند در حالی که زنان دارای دید محیطی بهتری هستند که به آنها کمک می کند اتفاقات پیرامون منزل خود را زیر نظر داشته باشند و خطری را که در حال نزدیک شدن به خانه است شناسایی کنند .

مغز مردان برای شکار کردن برنامه ریزی شده که حوزه ی دید محدود و باریک آنها را توجیه می کند ، اما مغز زنان قادر است دامنه ی اطلاعات وسیعتری را رمز گشایی کند .

مردان صداهای گوشخراش ، دست دادن محکم و رنگ قرمز را ترجیح می دهند . و در حل مسائل فنی بهتر از زنان عمل می کنند . زنان دارای گوش های تیزتری هستند و هنگام صحبت کردن از واژه های بیشتری استفاده می کنند و در تکمیل و اتمام وظایف به طور مستقل بهتر از مردانند . هنگامی که مردان وارد اطاق می شوند ، به دنبال راه خروج می گردند ، خطر احتمالی را برآورد کرده و راه های گریز را می سنجند . در حالی که زنان به چهره میهمانان توجه می کنند تا پی ببرند که میهمانان چه کسانی بوده و چه احساسی دارند . مردان قادرند تا اطلاعات را طبقه بندی کرده در مغزشان ذخیره کنند . زنان تمایل دارند تا اطلاعات را بارها و بارها در مغزشان مرور کنند . هنگامی که زنان مشکلاتشان را با مردان در میان می گذارند ، دنبال راه حل نمی گردند ، فقط نیاز دارند تا فردی به حرف هایشان گوش دهد .

 

 

ب : تفاوت های روانشناسی

1 – مردان موقعیت ها و اوضاع را به طور کلی درک می کنند و تفکر کلی و جامع دارند ، در حالی که زنان موضعی می اندیشند و بر روی جزئیات و نکات ظریف  تمرکز می کنند .

 

2 – مردان ، سازنده و خلاق هستند . آنها ریسک پذیر و به دنبال تجربه های جدیدند ، در حالی که زنان با ارزش ترین اطلاعات را برگزیده و آنها را به نسل بعد انتقال می دهند .

 

3 – مردان در تفکر و اعمالشان استقلال دارند ، در حالی که زنان تمایل دارند از عقاید پیشنهادی دیگران پیروی کنند

 

4 – ارزیابی زنان از خودشان در سطح پائین تری از مران قرار دارد ، زنان تمایل دارند از خودشان انتقاد کنند ، در حالی که مردان بیشتر از عملکرد خودشان رضایت دارند .

 

5 – مردان و زنان معیارهای متفاوتی برای رضایتمندی در زندگی دارند ، مردان برای شغل مناسب و موفقیت در کارها و زنان برای خانواده و فرزندان ارزش قائلند .

 

6 – مردان نیاز مبرمی دارند تا به اهدافشان جامه ی عمل بپوشانند ، اما زنان رابطه با دیگران را در درجه ی نخست اهمیت قرار می دهند .

 

7 – مردان دو برابر زنان بیمار می شوند ، البته زنان نیز بیشتر به سلامتی خود اهمیت می دهند .

 

8 – زنان درد و کار یک نواخت را بهتر از مردان تحمل می کنند .

 

9 – بر خلاف تصور عام ، مردان بیشتر از زنان حرف می زنند و بیشتر سخنان دیگران را قطع می کنند .

 

10 – مردان و زنان دارای حس حسادت یکسان هستند ، اما مردان بهتر می توانند این حس را پنهان کنند .

 

 

 

آن چه از دانستن تفاوت های دهگانه می فهمیم :

زنان و مردان ، مکمل یکدیگر هستند ، ویژگی های مردان ، کمبود های زنان ، ویژگی های  زنان ، کمبود های مردان را تکمیل می کند .

به عبارت دیگر ، هر کدام کمبودهای دیگری را بر طرف می سازند . بنابراین اگر با یکدیگر هماهنگ شوند ، در بسیاری از موارد ، مسایل و مشکل ها ، منطقی تر ، عاقلانه تر و اصولی تر برطرف می شوند .

وقتی زن و مرد تفاوت های یکدیگر را بدانند و آن ها را بپذیرند ، ارتباط قوی و موثرتری بین آنان برقرار می شود و عشق ، فرصت شکوفایی پیدا می کند . بنابراین ، آگاهی از ویژگی های رفتاری زنان و مردان ، در بهبود روابط همسران و ایجاد آرامش بیشتر و تنش کم تر موثر است .

یکی از علت های اصلی ستیزها و کشمکش های دائمی ، عذاب آور ، دردناک و جان فرسا بین زن و شوهر ها ، آن است که مردان ، زنان را با ویژگی های خود ارزیابی می کنند و زنان ، مردان را با مقیاس خود می سنجند . سنجش مایعات با متر و منسوجات با لیتر ، همان قدر صحیح است که مردان و زنان ، خصوصیات خود را با یکدیگر مقایسه کنند و به سنجش و ارزیابی هم بپردازند . چنین سنجش هایی به طور معمول ، حس تحقیر یا برتری کاذب را به دنبال دارد .

زنان در برخورد با مسائل و مشکل ها ، به جزئیات ، توجه بیش تری دارند و احساسی تر عمل می کنند . ولی مردان در  مقابله با مشکل ها و مسایل ، کلی نگر هستند و منطقی تر عمل می کنند .

در قیاس بین ویژگی های زنان و مردان ، نباید فکر کنیم که خصوصیات مردان ، از خصوصیات زنان بهتر است و یا برعکس ،

برای نمونه آیا زایمان ، رابطه گرایی ، دوست داشتن تشریفات ، محافظه کاری در حفظ ثروت ، کارها را با یک روند آرام و تدریجی انجام دادن و .... صفات خوب هستند یا بد ؟ ( ویژگی های غالب زنان ) .

آیا مشکل ها را در تنهایی و سکوت حل کردن ، کم تر تشریفاتی بودن ، کلی نگری در امور ، از راه چشم عاشق شدن ، به مسائل مالی غیر ایستا نگریستن و .... خوب هستند یا بد ؟ ( ویژگی های غالب در مردان ) .











نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد