خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

ضرورت توجه به سلامت جسمی و روانی کودکان


دوران کودکی از مهم ترین دوران زندگی برای دستیابی به شکوفایی و پایه ریزی برای تامین سلامت در دوره های بعدی زندگی است، چه به لحاظ جسمانی، چه روانی ... 




دوران کودکی از مهم ترین دوران زندگی برای دستیابی به شکوفایی و پایه ریزی برای تامین سلامت در دوره های بعدی زندگی است، چه به لحاظ جسمانی، چه روانی، روحی و شخصیت.
    
درخصوص سلامت جسمانی به والدین توصیه می شود که از تغذیه کودکان خود قبل از دبستان و در دوران تحصیل و طی 9 ماه سال تحصیلی غافل نشوند و بهتر است سلامت کودکان خود را با مصرف غلات تضمین کنند تا از بروز چاقی جلوگیری شود. کودکانی که غلات به مقدار کافی مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر چاقی و افزایش وزن قرار دارند. غلات چربی بسیار کمی دارند که اگر با شیر همراه شود، کودک به طور همزمان کلسیم را نیز دریافت می کند.وعده غذایی و میان وعده در دوران رشد هر کدام اهمیت بسزایی دارند. متاسفانه والدین ترجیح می دهند تا بچه ها چیزی از بوفه مدرسه تهیه کنند؛ ولی این دسته از والدین باید بدانند این مواد خوراکی دارای ارزش غذایی نیست.
    
خرما، گردو، انجیر خشک، کشمش، نخودچی، فندق، بادام، میوه، سیب زمینی پخته، نان، پنیر و گردو از جمله میان وعده های مفید با ارزش غذایی مناسب است.والدین عزیز توجه داشته باشید ذائقه کودک با افزایش سن تغییر می کند، لذا باید با گذشت زمان مواد غذایی ارزشمند در دسترس عزیزان خود قرار دهند و از استفاده توسط کودکان خود ناامید نباشند.
    
    
سلامت روانی
    
بهداشت روان یا سلامت عبارتند از نحوه تفکر، احساس و عملکرد ما به منظور رویارویی با موقعیت های زندگی است. در حقیقت بهداشت روان دربردارنده نوع نگاه ما به خودمان، زندگی مان و افرادی است که آنها را می شناسیم و به آنها علاقه مندیم. باید توجه داشت که بهداشت روانی یک کودک هیچ ارتباطی با بهره هوشی او ندارد. در سلامت روانی هم محیط و هم ساختار بیولوژیک دخالت دارند.
    
از مهم ترین عوامل محیطی موثر بر بهداشت روانی، ساخت وسازهای شهری است که تهدیدی برای سلامت و رشد کودکان است، برای مثال کارشناسان معتقدند آلودگی صوتی در کنار آثار فیزیولوژیک و روانی، پیامدهای ناخوشایندی برای نوزادان، خواب افراد و حتی گیاهان و حیوانات دارد. سروصدا بویژه در زمان استراحت افراد، یکی از عوامل مستقیم بیماری های روانی است و نیز ممکن است سرعت رشد یا شدت پیشرفت یک ناهنجاری روانی را بیشتر کند. حتی سروصدای بیش از حد و نابهنگام سبب استرس مادران باردار می شود و در اثر فعل و انفعالات بدنی مادر، نوزاد متولد شده دچار کم وزنی می شود. داشتن آسایش در تمام شبانه روز بویژه برای خواب شبانه حق هر شهروند است.
    
مهم ترین عامل ایجاد بهداشت روانی کودکان والدین هستند. آنان باید از مراحل رشد کودک خود آگاهی پیدا کنند تا بیش از حد یا کمتر از حد لازم از او انتظار نداشته باشند.
    
لازم است فرزند خود را تشویق کنند تا احساسات خود را ظاهر کند. والدین باید بدانند تربیت کردن به معنی تنبیه کردن نیست. پرواضح است تربیت فرزند کار دشواری است و لازمه این کار خطیر علاقه غیرمشروط به کودکان عزیز است.





                 










نظرات 1 + ارسال نظر
mahla چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:43 ق.ظ

می بینم که فاطمه جان در مورد کودکان مطلب می ذاری ...بابا روانشناسی کودک..ای بابا....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد