خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

صداقت و امانت داری از ویژگی های خانواده قرآنی


زهرا آقامیری


تشکیل خانواده قرآنی درجامعه را مشکل است و صداقت و امانت داری از ویژگی های خانواده قرآنی می باشد ...




زهرا آقامیری


تشکیل خانواده قرآنی درجامعه را مشکل است و صداقت و امانت داری از ویژگی های خانواده قرآنی می باشد.

زهرا آقامیری، مشاور ارشد خانواده در بخش خانواده هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و درمورد ویژگی‌های خانواده قرآنی به خبرنگار شبستان گفت: از دیدگاه قرآن مهمترین اسوه حضرت فاطمه(س) است که در کارها و فعالیت‌های اجتماعی در امور منزل به عنوان الگوی بانوان معرفی می‌شود و برای مردان نیز حضرت علی(ع) بالاترین شاهد و مثال هستند.

وی افزود: متأسفانه ما در بخش آموزش مسایل اجتماعی براساس اسوه‌‌های دینی و قرآنی ضعیف عمل کردیم و موفق نبودیم، درحالی که آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند مسئله حجاب را به عنوان یکی از مشخصه‌های خانواده قرآنی بر روی یک کودک هفت ساله پیاده کند که در این زمینه صداوسیما نیز تا حد زیادی مورد انتقاد است.

وی درمورد آموزش همسرداری براساس قرآن گفت: ما در مقاطع مختلف تحصیلی در آموزش و پرورش و مهم تر از همه در دبیرستان هیچ درس و کتابی را حتی به شکل تحلیل یافته در موضوع همسرداری برای دختران و پسران ارایه نکرده‌ایم. در مقوله ازدواج ابتدا باید مفهوم و هدف از ازدواج به طور کامل مورد بررسی قرارگیرد تا مفهوم واقعی آن برای افراد تبیین شود.

وی افزود: ازدواج فقط براساس تمایلات مادی و جسمی نیست و تمایلات مادی و جسمی در مرحله آخر از خواسته‌ها قرار دارند.

وی یادآورشد: متأسفانه در جامعه به محض رسیدن سن دختر و پسر به حد مورد نظر خانواده‌ها، نسخه ازدواج برای آنها درنظر گرفته می‌شود. اما برای این ازدواج هیچ یک از دختر و پسر شناختی نسبت به یکدیگر ندارند و هدف زندگی را نمی‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: دین اسلام ویژگی‌های کامل همسرداری را به طور کامل برای مرد و زن تشریح کرده است اما ویژگی‌های همسرداری در اسلام غریب مانده است، دین اسلام در مورد جزئی‌ترین حقوق دستورالعمل کاربردی ارایه می‌دهد. به طور مثال درمورد آراستگی زن و مرد برای یکدیگر و توجه به خواسته‌های طرفین از امام محمدباقر(ع) نقل شده است که روزی فردی به خانه حضرت به عنوان میهمان وارد شدند و امام محمدباقر(ع) لباس قرمز پوشیده بودند. میهمان از ایشان دلیل پوشیدن لباس قرمز را سوال کردند و امام محمدباقر(ع) فرمودند تا زمانی که در خانه هستم، برای انسباط خاطر همسرم از این رنگ لباس استفاده می‌کنم.

آقامیری در مورد ویژگی‌های خانواده قرآنی در جامعه قرآنی گفت: خانواده قرآنی در جامعه قرآنی فقط در یک ماه نمایشگاه قرآن و محافل قرآنی خلاصه نمی‌شود. متاسفانه ما در محافل عمومی مثل سمینارها و فرهنگسراها کمتر رنگ و بوی قرآنی مشاهده می‌کنیم و علت آن این است که فقط به پوسته قرآن اکتفا کرد‌ه‌ایم.

وی گفت: درحال حاضر درصد عظیمی از کودکان و نوجوانان حافظان قرآن هستند و یا به دنبال گرفتن مدارک قرآنی هستند، اما در خانواده به طور جدی خلاء قرآنی دارند و درمورد رفتارهای اجتماعی و رویارویی با مسایل مختلف اجتماع رنگ و بوی قرآنی پیدا نکرده‌اند، درحالی که حافظ خوب قرآن هستند.

وی اظهارداشت: محصولات قرآنی خوب است اما آیا مشاوره قرآنی نیز داریم، متأسفانه مادیات بیشتر از معنویات در خط فکری افراد جامعه قرارگرفته است. خانواده قرآنی ملول و مریض نیست. افراد در خانواده قرآنی به دنبال کسب روزی حلال هستند و برای بدست آوردن بسیار تلاش می‌کنند. صداقت، امانت‌داری، سبزی و سرزندگی از مشخصات خانواده قرآنی است.

وی تعاون، نوع‌دوستی، ایثار و فداکاری را از مشخصات خانواده قرآنی برشمرد و افزود: برای رسیدن به خانواده قرآنی نهاد آموزش و پرورش باید یک نهاد قرآنی باشد اما آموزش و پرورش با ارایه الگو بدون توجه به روحیه کودکان و نوجوانان و حتی وضعیت جغرافیایی آنها برنامه‌های تعلیم و تربیت را تدوین می کند که در نهایت هم در عرصه عمل و زندگی واقعی کارایی حقیقی را ندارد.

آقامیری صداوسیما را مهمترین رسانه هر کشوری خواند و افزود: صداوسیما مهمترین بخش رسانه‌ای در هر کشور است اما نتوانسته در بخش آموزش خانواده قرآنی در ساعات ویژه‌ای از یک هفته و یا یک ماه، برنامه‌ای مدون و به شکل مرتب ارایه دهد.

وی تصریح کرد: آموزش نباید فقط به شبکه آموزش و یا کتب درسی محدود شود. اما صداوسیما در ساعات تعیین شده برنامه‌های آموزش مختلف را در رنگ و لعاب خاص ارایه می‌کند، درحالی که درمورد آموزش دین و عفت زنان کمرنگ عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی همراه با آموزش درمورد مراحل مختلف تشکیل خانواده قرآنی بسیار ضعیف است و همین موضوع معضل اصلی جامعه و سرمنشأ مشکلات مختلف اجتماعی است.

وی گفت: آموزش احترام به والدین، حق‌الناس و احترام به حقوق دیگران درقالب داستان، حکم و نقاشی باید از دوره کودکستان آغاز شود و در مقاطع بالاتر مثل راهنمایی با مسایل عاطفی عجین شود و در دبیرستان بحث همسرداری کاملا براساس آموزه‌های دینی و قرآنی ارایه شود تا جوانان از تجربیات نادرست یکدیگر در این زمینه استفاده نکنند. این تجربیات منشأ کج‌روی‌ها و انحرافات بعدی است.

شایان ذکر است، هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن 25 مرداد تا 23 شهریور در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن کریم است.











نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد