خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

زندگی کودکان > ماساژ کودک


ماساژ کودک، یکی از بهترین راه‌های ایجاد آرامش خاطر کودکان است. 10 دقیقه ماساژ 2‌تا‌3 بار در هفته می‌تواند به ارتباط بین کودک و مادر و در جلوگیری از بیماری‌ها موثر باشد...







ماساژ کودک، یکی از بهترین راه‌های ایجاد آرامش خاطر کودکان است. 10 دقیقه ماساژ 2‌تا‌3 بار در هفته می‌تواند به ارتباط بین کودک و مادر و در جلوگیری از بیماری‌ها موثر باشد.ماساژ کودکان از بدو تولد تا پایان شیرخوارگی در رشد عاطفی و روانی، تکامل اجتماعی و هوشی کودک تاثیر بسزایی دارد.ماساژ در یک کودک کاملا سالم و بدون مشکل می‌تواند در افزایش سرعت رشد و تکامل عصبی بخصوص تکامل بهینه در تعاملات اجتماعی و هوشیاری کودک موثر باشد. هنگام ماساژ، نوزاد یا شیرخوار باید سرحال و خوشحال باشد و باید سیر بوده و احساس گرسنگی نکند و مادر از تمیز بودن پوشک وی مطمئن باشد و خود با سرحالی و رضایت کامل، کودک را ماساژ دهد.



مراحل ماساژ

در مراحل اولیه ماساژ، مادر باید دست‌های خود را شسته و آنها را به روغن بچه یا روغن زیتون آغشته کند و ماساژ را شروع کند و از آنجا که در این عمل باید دست‌ها به روی بدن برهنه نوزاد حرکت کند، لذا دمای محیط نیز باید گرمای مطلوب و مناسبی داشته باشد در مرحله بعد تنه را از بالا به پایین یا برعکس با انگشتان دست ماساژ داد (ابتدا جلو، شکم و سینه و سپس پشت)‌.بهتر است ماساژ را از سر و صورت شروع و از خط وسط به سمت خارج پیشانی، گونه‌ها، زیر چانه و بالای لب حرکت و به آرامی گونه‌ها را نوازش کرد و در مرحله بعد تنه را از بالا به پایین یا برعکس با انگشتان دست ماساژ داد (ابتدا جلو، شکم و سینه و سپس پشت(.

  -
۱نوزاد را به پشت دراز کنید. از خط وسط سینه تا ناحیه عانه را با انگشتان ماساژ دهید.سپس از دو طرف پهلو تا زیر بغل ادامه دهید.این عمل در کار قلب و کلیه ها و نیز تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر است.

۲- از نوک پستان چپ و پستان راست تا وسط ناحیه عانه در زیر شکم ماساژ دهید.این عمل در تحریک کبد٬ طحال٬ روده ها٬ کلیه ها و مثانه موثر است.

۳- یک دست را روی ناف و دست دیگر را وسط دو سینه قرار دهید. سپس از چپ به راست به آرامی ماساژ دهید. این عمل را در جهت عکس تکرار کنید. البته بین دو عمل چند ثانیه استراحت کنید.این عمل در تنظیم دستگاه گوارش٬ تقویت گردش خون و دستگاه تنفس موثر است.

۴ - یک دست را روی ناف و دست دیگر را وسط دو سینه قرار دهید.سپس از چپ به راست به آرامی ماساژ دهید.این عمل را در جهت عکس تکرار کنید. البته بین دو عمل چند ثانیه استراحت کنید. این در تنظیم دستگاه گوارش٬ تقویت گردش خون و دستگاه تنفسی موثر است.

۵- نوزاد را به پهلو خوابانده٬ با انگشت سبابه از پائین کپل ماساژ داده و به سمت استخوان لگن بروید و سپس به پائین کپل برگردید.

۶- با انگشت شست از کناره داخلی هر قوزک را تا کناره داخلی زانو ماساژ دهید.سپس با کف دست رو زانو حلقه ایجاد کرده و به سمت قوزک خارج شوید. این ماساژ در تنظیم دستگاه گوارش و روده ها موثر است.

۷- نوزاد را به پشت بخوابانید.هر دست خود را روی یک زانو قرار دهید. به آرامی سطح داخلی و روی ران را ماساژ دهید. این عمل در رفع تنش لگنی و دستگاه تناسلی و ران موثر است.

۸- نوزاد را به پشت دراز کرده و با شست در کف پا با حرکات دایره ای کوچک از لبه خارجی ایجاد نمائید. این عمل را به سمت پاشنه پا ادامه دهید. این حرکت را روی پای دیگر انجام دهید. این ماساژ انرژی را به بخش پائین بدن نیز می رساند.

۹- با شست و سبابه دایره هایی روی کف دست نوزاد ایجاد کنید این عمل را روی کف دست دیگر نیز انجام دهید. این حرکت در تخلیه انرژی اضافی بدن موثر است.













نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد