خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

ازدواج > پیش از ازدواج بخوانید



 فاطمه سالمی


ازدواج مهمترین و در عین حال حساس ترین اتفاق دوره حیات انسانی است که عمدتاً مربوط به دوره جوانی بوده و  هر شخص خواه و نا خواه با آن روبرو می گردد، تحولی که  پیش از هر چیز ...




 فاطمه سالمی

پیشگفتار

 «هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل  منها زوجها لیسکن الیها» (سوره اعراف ،آیه 189)

او خدایی است که شما را از نفس واحدی آفرید و همسر شما را از جنس  شما قرارداد تا درکنار او آرامش و آسایش بیابید.

     

یکی از مفاهیم مهم و از مسائل قابل تامل در زندگی هر انسان مسئله ازدواج است. این امر مهمترین و در عین حال حساس ترین اتفاق دوره حیات انسانی است که عمدتاً مربوط به دوره جوانی بوده و  هر شخص خواه و نا خواه با آن روبرو می گردد، تحولی که  پیش از هر چیز فرد باید آن را قبول  و باور داشته و خود را برای  پذیرش آن آماده کرده باشد.  ازدواج پذیرش یک مسئولیت خطیر، مهم و حساس، قبول  مسئولیت یک زندگی  جدید و تشکیل یک خانواده نو پاست که باید از سوی زوجین به شدت مورد مراقبت قرارگیرد. چرا که کوچکترین سهل انگاری  در این امر  موجب بروز فاجعه ای خواهد شد. 

ازدواج و تشکیل خانواده پیوندی مقدس، میثاقی محکم، بنایی محبوب نزد خداوند و عاملی  موثر در حفظ دین، پذیرش عبادت انسان، تکوین مودت در رحمت، پاسداری از حریم عفت، تضمین رزق و روزی و تعظیم سنت نبوی است. پیمان مقدس ازدواج آرامش بخش روح های سرگشته و سرگردان، حیات بخش دلهای افسرده و نگران و هدایتگر افکارگسسته و پریشان است.

مکتب متعالی اسلام ازدواج را وسیله ای برای رشد وکمال وبقای دین، تکامل اخلاق، تشکیل نهاد خانواده، تامین سلامت جامعه و دوام و بقای نسل می داند و پیروان خود رابه تسریع در امر ازدواج و ترک عزوبت دعوت میکند و آن را گامی  مثبت در  انجام مسئولیت عبودی و اجتماعی  انسان به شمار می آورد.

به سخن دیگر  خانواده  از ابتدای تاریخ  تاکنون در بین جوامع بشری  به عنوان اصلی ترین  نهاد اجتماعی، زیر بنای جوامع  و منشا فرهنگ هاو تمدن ها و تاریخ بشر بوده است.

ازدواج به عنوان راه حل اجتماعی کارآمد و کاربردی، وسیله ای برای سامان دادن و ثبات زندگی فردی و اجتماعی و اهرمی برای رهایی از پرتگاه پر مخاطره گناه و تباهی است. نادیده گرفتن امر ازدواج و سستی بنیاد آن در جوامع غربی و کشورهای توسعه یافته گواهی روشن در نمایش بی بند و باری و حرکت بی وفقه و برق آسا به سوی فساد و هرزگی و انحرافات جنسی واخلاقی است که بحرانهای خطرناکی برای تمدن غرب بوجود آورده است.

 

تعریف ازدواج:

در علم اخلاق ازدواج عبارت از این است که مردی با زنی با سپردن تعهد، زندگی مشترک را آغاز می‌کنند تا در غم و شادی و لذت و رنج یکدیگر سهیم باشند و مشکلات زندگی را به یاری همدیگر حل کنند. اما جامعه شناسان معتقدند ازدواج یعنی شریک قراردادن جنس مخالف در زندگی است این عمل به منظور تشکیل خانواده و تولید نسل انجام پذیرد. دسته­ای از فلاسفه نیز گفته­اند که ازدواج یعنی به وجود عشقی در میان یک مرد و زن برای تشکیل خانواده و تولید نسل و تربیت آنها می­باشد.

 

اهمیت ازدواج از نظر اسلام

اهمیت ازدواج از نظر اسلام را می توان در سه امر جست و جو کرد : تکمیل، تسکین و تولید.

الف- تکمیل: هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست و پیوسته در جهت جبران کمبود خویش تلاش می‌کند. استاد شهید مطهری در این باره می فرماید: «تشکیل خانواده یعنی یک نوع علاقه  شدن به سرنوشت دیگران ... بنابراین، می توان ازدواج را مایه رشد و کمال یافتن انسان دانست . در واقع خداوند انسان را به گونه ای آفریده که با جنس مخالف کامل می‌شود. هر کدام از دو جنس از نظر روحی و جسمی به هم وابسته اند و با قرار گرفتن در کنار هم یکدیگر را تکمیل می کنند.

ب- تسکین:  مهم ترین نیازی که بر اثر ازدواج تأمین می‌شود، نیاز به آرامش و احساس امنیت و آسودگی است این نیاز که در  سرشت آدمی ریشه دارد، چنان مهم است که خداوند در بیان فلسفه ازدواج می فرماید: «از آیات و نشانه های خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار دادیم. تا در کنار آنان آرامش یابید.» بنابراین، همسر موجب آرامش و امنیت خاطر و محیط خانه وسیله آرامش روحی زن و مرد قرار داده شده است. در اوایل جوانی احساس تنهایی، بیهودگی و نداشتن پناهگاه انسان را فرا می گیرد . ازدواج و قرار گرفتن در کنار همسری شایسته و دلسوز این احساس را از بین می برد و او را به آرامش روحی می رساند . این احساس آرامش به ثبات فکری و روحی، وقار، احساس ارزشمند بودن و لذت می نجامد.

ج- تولید: یکی از ثمرات بزرگ ازدواج وجود فرزند و بقای نسل آدمی است . تولید و تکثیر نسل را نباید کوچک و بی اهمیت شمرد؛ زیرا هدف آفرینش جهان وجود انسان و پرورش و تکامل او است. تولید و پرورش انسانهای خداپرست و موحد و نیکوکار و صالح، مطلوب خدای جهان آفرین است . از دیدگاه اسلام، وجود فرزند صالح برای پدر و مادر یک عمل صالح شمرده می‌شود و در سعادت دنیاوآخرت آنها مؤثر است. در حقیقت زوج ها از طریق فرزندان خود رشته پیوند میان اعضای یک نسل را به وجود می آورند. این امر از اهداف اساسی ازدواج است؛ وجود فرزندان به گرمی، پویایی و صفای کانون خانواده می انجامد و انگیزه ادامه زندگی را در انسان تقویت می‌کند. البته روشن است که در پرتو ازدواج یکی از نیازها و غرایز مهم انسان (غریزه جنسی ) تأمین و به روشی درست ارضا می‌شود. از انحرافات جنسی و اخلاقی و اجتماعی جلوگیری می گردد.

 

مزایای ازدواج:

برخی از مزایای ازدواج را می‌توان بشرح زیر نام برد:

1-     رشد و تکامل شخصیت

2-     تعدیل غرایز جنسی

3-     نجات از رکود و جمود

4-     بیداری و هوشیاری در زندگی

5-     دوری و نجات از هرزگی و بوالهوسی

6-     آرامش جسم و روان

7-     رفع نیاز طبیعی و غریزی

8-     هدایت فکری و عقلی

9-     آشنایی با واقعیتها

10-صیانت وجود

11-محبت، مودت و رحمت

12-همکاری، همدلی و همراهی

13-ارزش یافتن زندگی

14-حفظ دین و ایمان

15-حفظ عفت و پاکی

16-افزایش نسل

17-سعادت فرد

18-سلامت جامعه

19-پاسخ به ندای فطرت

20-ازدیاد رزق و روزی

21- احساس مسؤولیت و تعهد

 

معیارهای انتخاب همسر در اسلام چیست؟

یکی از مهمترین سؤالات جوانان در زمینه مسائل ازدواج، معیارهای انتخاب همسر می‌باشد که در این بخش معیارهای برگرفته از دین مبین اسلام مطرح می‌گردند: 

1. ایمان و اعتقاد (احساس مسئولیت، اعتماد متقابل و عامل وحدت فکری و عملی در زناشویی)

2. اخلاق حسنه (کمالات روحی و اخلاقی و مراعات تقوا در رفتار متقابل)

3. اصالت خانوادگی

4. کفویت (تناسب زوجین در سن، سواد، جمال، کمال، مال و حسب و نسب)

5. طهارت، عفّت و پاکدامنی

6. استطاعت در تأمین هزینه زندگی (پسر)

7. سلامت جسم و تن (عدم سلامت بدنی موجب تحریم ازدواج نیست ولی در تداوم زندگی مشترک تأثیر منفی می‌گذارد.)

8. سلامت فکر و روان (مراعات تعادل در رفتارها)










تمامی حقوق وب سایت محفوظ و انتشار مطالب فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.

http://khanevadesalem.blogsky.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد