آیا می توان بدون سرمایه گذاری بر روی کودکان امروز، شاهد پدیدار شدن کارمندان و کارشناسانی خلاق ،کارآفرین و توانمند در بیست سال آینده برای سازمان های کشور بود؟انسان هایی که به راحتی بتوانند گروههای کاری فعال تشکیل داده و هدف های خود را تعیین نمایند و ...
آیا می توان
بدون سرمایه گذاری بر روی کودکان امروز، شاهد پدیدار شدن کارمندان و
کارشناسانی خلاق ،کارآفرین و توانمند در بیست سال آینده برای سازمان های
کشور بود؟انسان هایی که به راحتی بتوانند گروههای کاری فعال تشکیل داده و
هدف های خود را تعیین نمایند و با ذهن خلاق خود راههای نو را کشف نموده و
با سرعت راهکارهای لازم را یافته و با شکیبایی و اراده به اهداف خویش دست
یابند .
آیا می توانیم در بیست سال آینده نسلی داشته باشیم که دارای شوق
به زندگی بوده و با کسب مهارت های لازم از طریق خودآموزی با ملل مختلف
ارتباط برقرار کرده و با کشف فرصت های لازم و با رعایت اصول اخلاقی به
اهداف خویش برسند. این واقعیتی است که بدون سرمایه گذاری بر روی کودکان
امروز ، امید به دستیابی به این هدف ها ، همانند دیدن سراب در دوردست خواهد
بود
هنگامی که
نوزادی به دنیا می آید ، گویی خلاقیت و کارآفرینی با وی متولد می شود(1) ،
اما با گذر زمان و با قرار گرفتن در فرهنگی نامناسب ، ممکن است روحیه خلاق و
کارآفرینی خود را از دست بدهد.(2 )
امروزه بعضی از صاحبنظران کارآفرینی
بیان می کنند برای تقویت رفتارهای کارآفرینانه باید در رفتار کودکان دقت
کرد.(3)در کشورهای توسعه یافته تلاش های فراوانی برای رشد کارآفرینی و
خلاقیت در کودکان در حال انجام است (4 ) که می توان در این خصوص به تلاش
های ماتیو لیپمن اشاره کرد که با موضوع فلسفه اندیشیدن در کودکان تلاش کرده
است تا به رشد تفکر خلاق کودکان کمک نماید(5) تا آنان برای زندگی در دنیای
پیچیده امروز و آینده آماده نماید .
انبوه مجلات و ایجاد سایت های
اینترنتی متعدد، نمونه هایی از تلاش های گسترده برای آماده کردن کودکان
امروز برای زندگی سخت و دشوارو پرچالش آینده است .
(6)
برای گذر از
عصراطلاعات و ورود به دنیای آینده می بایستی کودکان را توانمند ، خلاق
،ارتباط گر و مسلط به فناوریهای جدید روز تربیت کردآن چنان که دارای انگیزش
بالا بوده و از شوق زندگی کردن برخوردارباشند تا بتوانند در دنیای پررقابت
و پیچیده آینده تاب تحمل داشته و موفق شوند .
اگر کودکان ما برای آینده
تربیت نشوند ، جوانان آینده ما در یک رقابت سخت دچار شکست شده وبا از دست
دادن اعتماد به نفس خود به مشکلات روانی دچار خواهند شد و آنگاه ممکن است
شاهد افتادن آنان در دام آسیب های اجتماعی باشیم و چه بسا در آینده با موجی
از عارضه های روانی در سطح جامعه روبرو شویم .
اکنون زمانی است که
بایدهر چه سریعتر صاحبنظران کارآفرینی کشور در صدد فراهم نمودن شرایط برای
تربیت کودکان باشند تا شاهد از دست دادن روحیه خلاق و کارآفرین آنان نباشیم
.
مهم ترین سال های شکل گیری شخصیت انسان در سنین چهار تا شش سالکی است
.اگر در این سنین آموزش های درستی در محیط خانواده ارائه شود ، می تواند
روحیه کارآفرینی را در کودک حفظ کرده و آن را تداوم بخشید.(7 )
برای رسیدن به این هدف باید به آموزش زوج های جوان پرداخت تا پس از تولد نوزاد شرایط تربیتی برای وی مهیا باشد .
یکی
از اقدامات مهمی که می تواند به کمک خانواده ها آمده و او را در کارآفرین
نمودن کودک یاری نماید خلق داستان های کودکان با هدف کارآفرینی است. زیرا
داستان تاثیر فوق العاده ای در ذهن کودکان دارد.(8) .امروزه باید به جای
انتشار مکرر داستان های روباه مکار ، گرگ و بره و.... به خلق داستان هایی
پرداخت که بتواند به کودک بیاموزد چگونه کار گروهی انجام دهد و با تفکر
،خلاقیت ، امید و پشتکاری ، سخت کوشی و کسب مهارت های لازم به اهداف خود
دست یابد .
مرحله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آموزش کودکان
در مرحله پیش دبستانی و مهدکودک ها ست . این دوران از اهمیت بالایی
برخوردارست. تدوین کارگاه های آموزشی برای مربیان مهد کودک ها از اهمیت
بالایی برخوردارست و ضروری است که آموزش های ارائه شده در منزل با آموزش
های ارائه شده در مهد کودک ها دارای هماهنگی بوده و همگام با یکدیگر پیش
روند .
پس از مرحله پیش دبستانی ، دوران دبستان فرا می رسد ، در کشورهای
توسعه یافته تلاش هایی برای کارآفرین کردن دانش آموزان در حال انجام است
وآنان در حال تربیت نسلی هستند که کودکان ما برای زندگی کردن ، باید با
آنان رقابت نمایند(4)(9)(10 )
در این رابطه می توان به برنامه های
آموزشی" جامعه کوچک "( Mini Society )( 11) اشاره کرد که درمدارس آمریکا
برای سنین 8 تا 16 سال اجرا می شود و اهداف این برنامه به شرح زیر است :
1- تدارک و آماده سازی کودکان در بهره برداری از فرصت های محیطی و زمینه های کارآفرینی
2- آموزش مفاهیم کارآفرینی از جنبه عملی
3- ترکیب کارآفرینی با موضوعات درسی این دوره ها در طی ده هفته الی چهارده جلسه برگزار می شود .
پیشنهاد
می شود که در دوران دبستان به علت اهمیت آموزش و فرهنگ سازی کارآفرینی ،
بهتر است در کارنامه دانش آموز یک نمره برای والدین نیز در نظر گرفته شود و
والدینی که بطور مرتب در کلاس های آموزشی مدرسه در زمینه کارآفرینی شرکت
می کنند از این امتیاز برخوردار بوده و تاثیر آن را در کارنامه فرزند خود
ببینند و لازم است صاحبنظران کارآفرینی در کشور اقدام به تدوین محتوی
آموزشی ویژه مدارس و والدین نموده و آن را به آموزش وپرورش ارائه نمایند .
با اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه ، بدون شک والدین برای بهرمندی و رشد فرزندان خود از این کلاس ها استقبال خواهند کرد .
دوران
کودکی دوران بارزشی است . آلبرت انیشتین در خاطرات خود بیان می کند:”نظریه
نسبیت نمی توانسته در دوران بزرگسالی من شکل گرفته باشد ،زیرا آدمی در
بزرگسالی فرصتی برای اندیشیدن به فضا و زمان ندارد ، اینها چیزهایی است که وقتی کودک بودم به آنها فکر کرده ام ."
حال برای دستیابی به اهداف مذکور چه تدابیری باید بیاندیشیم . توجه به نکات زیر می تواند در این خصوص قابل تامل باشد :
1-
تاسیس اندیشگاه (کانون تفکر) کارآفرینی و خلاقیت در سطح کشور به عنوان یک
جایگاه ملی برای بهره گیری از خرد جمعی تمامی صاحبنظران و کارشناسان و
علاقمندان کارفرینی و خلاقیت درکشور. این اندیشگاه می بایستی به یک مرکز
مطالعاتی تبدیل شود که در نهایت بتواند از نظر فکری کلیه ساختار های کشور
را در خصوص کارفرینی و خلاقیت ، تغذیه فکری نماید. تدوین محتوی آموزشی برای
تمامی سطوح بر عهده این اندیشگاه خواهد بود.این اندیشگاه می تواند حمایت
کننده اهل قلم و نویسندگان در عرصه های مختلف برای دستیابی به اهداف
کارآفرینی باشد .
2- حمایت از ساختار های غیردولتی فعال در زمینه
کارآفرینی و خلاقیت و آموزش و جهت دهی درست و هماهنگ به منظور جلوگیری از
موازی کاری و جلوگیری از ناهماهنگی در عرصه آموزش و پژوهش کارآفرینی و
خلاقیت
3- برگزاری جشنواره کودکان کارآفرین درکشور و حمایت دولت از
آنان به عنوان سرمایه های فرهنگی. به منظور تلاش در جهت ایجاد فرهنگ
کارآفرینی در کودکان به منظور ایجاد ارزش گذاری در زمینه کار در جامعه ،
تلاش های کارآفرینی می تواند در مدرسه آغاز شود و دانش آموزان کارآفرین با
ارائه دستاوردهای خود قادر خواهند بود مدرسه را منتفع نموده و اولین
تجربیات کودک در زمینه کار و تلاش به ثمر برسد و لذت سازندگی را در همان
دوران به کودک بچشاند و همچنین این جشنواره می تواند به محلی برای ثبت
تجربیات متخصصان در زمینه کارآفرینی کودک باشد .
زمان به سرعت می
گذرد و اگرفرصت آموزش کودکان را از دست بدهیم، بزرگترین فرصت را از دست
داده ایم و در کارآفرینی همیشه تاکید بر بهره گیری از بهترین فرصت هاست و
آموزش کودکان در زمینه خلاقیت و کارآفرینی ستونی را پدید می آورد که بدون
آن بنای کارآفرینی کشور در آینده فرو خواهد ریخت و این ضرب المثل چینی را
بخاطر داشته باشیم که می گوید : پول ، ثروت بی جان است ،ولی بچه ها ثروت
زنده هستند .
تمامی حقوق وب سایت محفوظ و انتشار مطالب فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
http://khanevadesalem.blogsky.com